Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gerling
Har ett till problem med bilen, är någon som skrammlar knackar vid gaspådrag. låter som en plåt som slåt, men värmeplåtarna och allt sitter som de ska.
det kommer bara vid acceleration/körning, står man still och gasar hör man inget.
men det är inga vibrationer osv i bilen, så borde väl inte va något med kardanen?

tacksam för svar..
av Gerling
ingen som har någon teori? :lol:
Användarvisningsbild
av Lilja
Brukar vara värmeskölden vid grenröret som slår, så var det på min iallafall. Någon bil har varit att precis där grenöret sitter ihop med downpipen, med tre skruvar, lossnar den ena skruven där kan det bli ett slående ljud vid gaspådrag, annars kan det vara någon värmesköld till resten av avasgsystemet.
av Gerling
Lilja skrev:Brukar vara värmeskölden vid grenröret som slår, så var det på min iallafall. Någon bil har varit att precis där grenöret sitter ihop med downpipen, med tre skruvar, lossnar den ena skruven där kan det bli ett slående ljud vid gaspådrag, annars kan det vara någon värmesköld till resten av avasgsystemet.
okej, nej detta är vinterbilen så är ingen turbo....men kollade värmesköldarna och de verkade lite lösa...glömde dock kolla värmeskölden vid grenröret...
av Gerling
någon som vet något om detta? blir ett ganska kraftigt skramlande ljud...
de undre värmeplåtarna satt fast som de skulle tyckte jag...
av Kena
Ta en gummi/plastlubba och dunka på avgasrör/ljuddämpare kan vara någon insats till ljuddmparna som lossnat.
av Gerling
Kena skrev:Ta en gummi/plastlubba och dunka på avgasrör/ljuddämpare kan vara någon insats till ljuddmparna som lossnat.
verkar inte va något sånt heller...hör inte de ljudet då..
hörs som de kommer nere vid fötterna fram eller nerefrån instrumentbrädan, mittkonsollen..
vad kan mer orsaka sånna ljud?

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]