Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1507970
Läst att dom kan sitta som berget och att man får ta till släggan för att få ur dom. Är det samma när dom ska i? Vill ju inte råka banka sönder något där inne vid återmontering
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1507974
Har bara haft ur dem på en bil, det gick hur lätt som helst att dra ur dem när man lossat bultarna som håller flänsen utanpå lagret.. gick lika lätt att skjuta in dem igen. :-D
Klart man får ju vrida lite tills splinen slinker i..
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1507997
Det kan kräva kraft att få loss axlarna, men normalt sett så ska det gå rätt lätt. Tillbaka så ska det bara vara att trycka dit. Det sitter 2 tätningar på axlarna, den inre kan man byta enkelt och det är ingen dum ide att göra det. Den yttre tätningen kräver att pressar av hjullagret för att kunna bytas.
av volvorullar
#1508027
Funkar denna oljan till bakaxeln?
Såg att det även fanns en liknande olja fast för differentialbroms. Osäker på om jag har det ?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000046271

Denna för diff om jag nu har det?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000046272

Kollar jag mitt regnummer på oljemagasinet.se rekommenderas 80w90 API GL-5 för differential.
Samma rekommendation på mitt regnummer på OKQ8

I volvos papper enligt någon tråd verkar det stå:
MIL-L-2105 B (C) för differentialbroms.
Senast redigerad av 3 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
av volvorullar
#1508067
Hittade denna oljan i förrådet jag köpt någon gång men osäker på om det är rätt olja idag..
C4096E5F-74CA-457D-8163-672C72B0D1B0.jpeg
C4096E5F-74CA-457D-8163-672C72B0D1B0.jpeg (3.81 MiB) Visad 869 gånger
av volvorullar
#1508182
Var inga problem att få ur/i dom. Fick knacka lite lätt sen kom dom ur. Ingen olja kom ur heller men jag öppnade påfyllningspluggen och då började det rinna lite så det var nog rätt nivå där.

Hade inget klistermärke kvar på axeln.
Kan rotationen på hjulen förklara vad jag har för axel? Snurrar jag framåt på ena sidan roterar det bakåt på andra sidan
Bilagor
8B5117FB-7311-4F0E-927F-F9D845D58FDA.jpeg
8B5117FB-7311-4F0E-927F-F9D845D58FDA.jpeg (3.66 MiB) Visad 834 gånger
39328EF7-C142-4597-9D92-964C26D8C1F0.jpeg
39328EF7-C142-4597-9D92-964C26D8C1F0.jpeg (3.85 MiB) Visad 834 gånger
FED97B43-2B2F-4B60-A92B-CE0966AEEE8A.jpeg
FED97B43-2B2F-4B60-A92B-CE0966AEEE8A.jpeg (2.89 MiB) Visad 834 gånger
14748C6D-00C2-43AD-90D1-86CD4F498A41.jpeg
14748C6D-00C2-43AD-90D1-86CD4F498A41.jpeg (3.17 MiB) Visad 834 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1508197
volvorullar skrev: ons 10 aug 2022, 21:47 Kan rotationen på hjulen förklara vad jag har för axel? Snurrar jag framåt på ena sidan roterar det bakåt på andra sidan
Detta är helt normalt beteende för en vanlig differential. Om man håller fast ingående axeln i slutväxeln vill säga. Med diffbroms blir det likadant med det ska rimligen gå trögare att genomföra manövern :-D Med diffspärr (som finns på en del terrängbilar) ska det däremot inte gå att få hjulen att rotera åt olika håll.
Jag tvivlar starkt på att du har diffbroms, sådan var nog väldigt sällsynt om det ens fanns på 940?
Har hört talas om sällsynta Amazon som hade det..

Tjusigt jobbat, allt ser ju ut som nytt! :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1508300
Diffspärr finns på 7/940, av slung-typ. Axelbenämning "1041". Satt på alla 940SE 91-92, många turbomodeller samt GLT -91. På 240 fanns dock lamelldiff :-D

En slungdiff kan man få att låsa med båda hjulen i luften, genom att först snurra ena hjulet bakåt och sen fort och bestämt snurra det frammåt. Då kan man ha tur att låsningen går i och båda hjulet snurrar åt samma håll. En öppen/olåst diff snurrar alltid hjulen åt olika håll i luften.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]