NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kattuna
Hej! Är så bekymrad.min bil v50-11 d2 gick in i limp mode 18/7 bilen säger att antisladd system erfordrar service. Ringer min bilmek som inte är auktoriserad Volvo mek. Han ska snart på semester och hinner ej kika på bilen men han läser av felkoden åt mig. Felkod= rattvinkel givare. Min man ringer bokar tid hos Volvo då de har tid, bara byta felet som min mek konstaterat gratis. Volvo tar 2200kr för felsökning. Tänker att jag kan spara de slantarna. Bilen hämtas på Volvo och vi startar men ff limpmode.
På kvittot står att Volvo bytt styrenhet SWM.
Frågan är; måste man byta hela enheten? Kan man inte bara byta givaren?
Känner mig så dum . Men hur kunde min mek vara så säker och ändå var det inte det som var felet? 6000kr senare 😩😩
Användarvisningsbild
av HCP
Det är en liten modul i ratten med givare, efter den kopplats in måste den programmeras eller giftas till bilen.
Kanske det de ville ha 2200kr för ? vet att via vida går det om man har abonnemangstjänsten, eller D5T5-programvara mot en avgift på nån hundralapp

Minnet kanske sviker nu, blev osäker när jag gick några meter från datorn om det verkligen var den som behövde giftast ihop med bilen, så jag lägger en brasklapp på det nu i efterhand :-D

Felkoden kan således ligga kvar även efter bytet, så töm felkoder om ni har sån manick.
av Kattuna
Men jag betalade 6500kr försatt Volvo bytte hela styrenheten, samt omladdning (???). Men jag fattar inte om det är nödvändigt el om man måste att byta hela styrenheten när det endast är givaren som var felkod. Om nu inte felkod var fel.
Användarvisningsbild
av HCP
SWM (steering wheel module), Clockspring sensor m.fl. är namn på samma sak.
Volvo kan ha översatt SWM till styrenhet i sina system möjligen, därav texten som står där.

Vad jag vet har den ingen egen styrbox utan kontrolleras av CEM.

Priset låter dock inte jätteroligt.
av Kattuna
En spridare som behöver bytas.
10 papp.
Har för mig att jag bytt nån innan också.
Bara märkligt att den skickar ut sådana felmeddelanden
av flub
Beror på hur spridaren gick sönder, blev det kortis mot jord blir det lite chockartat för elsystemet.
Jag fick en hel drös med felkoder när första spridaren gick sönder, sen stänger den ner den spridaren och nollade felkoderna så var det bara spridarens felkod kvar.
Andra spridaren som gick sönder fick jag bara motorservice och antisladdservice som bonusfelkod (som försvann direkt när man nollade med endast felkod på spridare kvar).
Användarvisningsbild
av HCP
Antagligen hade du både fel på rattvinkelgivare + spridare samtidigt, är nog enklaste förklaringen.
Men V50 är ju kända el-gremlins som kan orsaka de mesta :-D
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]