Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag slängde på en Volvo original elsats på min XC90 2008 med tillhörande dragkrok, följer instruktionerna för hur det ska kopplas in, men sedan är det inte en lampa på släpet som är igång. Vad kan det vara som jag har missat? Rätt säkringar är satta på plats, kabeln för backljus är kopplat rätt i kontakten sedan isatt i bilen säkringsbox.

Man fick ju välja på backljus, dimljus eller laddning. Först kopplade jag inte in något av det sedan valde jag backljus.

Det är stendött bak på släpet, vad missar jag?
Är det den här trailermodulen som behövs? Jag trodde det var att bara koppla in en färdig kontakt så var det klart sen som på min äldre s60 när jag satt dragkrok på den.

Elsatsen har ju 3 olika kontakter och jag har inget att plugga in de andra två i, förutom den som går in vid i toppen på säkringsboxen.
glock40sw skrev: tor 04 aug 2022, 13:19 Skärmbild 2022-08-04 131136.png
Jag kan inte riktigt förstå vad du håller på ,på den här kopplingsschemat kan du se att kablar ska gå till trailermodulen.
Jo jag köpte en elsats från Volvo, ingen sa något om en trailermodul, jag visste inte att det fanns och var något som behövdes.

Jag trodde att det var precis som min förra bil, en gammal s60, bara att koppla in en kontakt så var det klart.
Så var ju inte fallet insåg jag sen, behövdes en trailermodul för 1100kr också.

Jag hittade att det var modul 30664974 som skulle vara till min.
Innan jag skulle ringa Volvo igen och beställa så tog jag en titt på skroten och hittade en TRM med nummer 30664652 i en gammal s60 tror jag det var.
Googlade lite och kunde hitta några som såldes som var plockade från äldre XC90, så jag chansade och köpte den för 200kr.
Och nu verkar det funka som det ska.

Är det någon som vet vad som skiljer på 30664974 och 30664652?
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]