Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För några veckor sedan gick vår multirem av på vår V70 2.4d 175hk 2010 när jag backade ut från vår parkering. kamremen klarade sig. Remmen en Gates var från 2018 så inte gammal. Min mekaniker har nu bytt remmen, AC-remmen också samt spännare och kollat alla rullar. Frihjulet löpte bra och det andra också. En rem kan ju inte bara gå av.

Jag tycker dock att min servo går lite trögt. Inte när man kör men när man står stilla. Svänger jag ett par gånger när jag står stilla så efter 3-4 fulla utslag går det ganska så trögt. Ska iväg åka färja och vill ju inte att remmen ska gå av igen.

Locket till servobehållaren är sprucket. Beställt ett nytt men är dock lite orolig för remmen.

Kan tilläggas att jag kört cirka 30 mil med bilen utan större bekymmer.
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
Om remmen skulle "slira" är det oftast generatorn, den går väldigt trögt när den laddar. Multiremmem på dessa bilar verkar ha väldigt kort livslängd. Ska man vara säker får man byta ofta, kanske redan vid 6 - 7000 mil. På grannens XC70 gick remmen av några 100 mil innan 8000 mils servicen. Han klarade också kamremmen.
På dotterns Suzuki V6 AWD började remskivan på vevaxeln slira i gummidämpningen. Det märktes först på servostyrningen. Volvo har också gummidämpad remskiva på vevaxeln.
Även om frikopplingshjul på generator när man testar för hand funkar tillfredsställande behöver betyda inte att den funkar ok vid olika motorvatvtal, böt 2 sådana nyligen som - ena fick slirra rem på varvtal mellan 1500-2000 den andra lätt vid kolsvart, speciellt på vinterhalvåret.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]