Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraM
Ska byta nedre rattaxelknut, men kan inte hitta något artikelnummer på den gamla (mycket rostiga) knuten. Det enda nummer jag hittar är W2 32 6554, men det syftar väl på år och vecka för tillverkning? Det finns två olika artikelnummer på rattaxelknutar om man tittar på begagnatsidor som bildelsbasen etc, även om de ser identiska ut på bilderna. Någon som vet var numret ska sitta eller om de olika knutarna är identiska trots olika nummer? Har en S60 -03.
av StoraM
Jo, jag har tittat på volvos sprängskisser vad min årsmodell borde ha för nummer, men det måste gå att bekräfta genom att titta på själva rattaxelknuten? Hur vet annars skroten vad en del har för artikelnummer?
av V70nyburjaren
Verkar finnas mindre variationer beroende på vilket rack man har med, modeller nyare än 04 har annat rack verkar det som. Din 03- behöver en äldre modell rattaxelknut.

Så på bildelsbasen kolla efter årsmodeller 03 och tidigare?
There are two types of steering gears possible. SMI and ZF. IAn SMI steering rack should be replaced with the same(1006431). If a ZF was installed, you need additional parts.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lite OT men, har sett att bl a skruvat.se har ett löst knutkors till rattaxelknuten som man kan köpa, men är det någon som faktiskt har testat att bara byta själva korset?
En ny rattaxelknut kostar strax under tusenlappen, ett nytt knutkors kostar strax under hundralappen så det vore intressant att veta mer.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]