Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Hej!
Håller på att byta avgassystem, och i samband med det inser jag att värmeplåten ovanför bakre ljuddämparen inte sitter så bra / håller på att lossna.
02 - Översikt - Värmepåt och bult.png
Översikt - värmeplåt
02 - Översikt - Värmepåt och bult.png (865.84 KiB) Visad 1209 gånger
Mot mitten av bilen verkar den bara sitta i två "plast ploppar". När jag rörde i en plast plopp lossnade "allt". Hur är det tänkt att denna plåt ska sitta fast?

Närbild på tappen .:
02 - Tapp - värmeskydd.png
Närbild tapp / skruv
02 - Tapp - värmeskydd.png (989.19 KiB) Visad 1209 gånger

Närbild på plasthållaren
02 - Hållare - värmeskydd.png
Närbild på hur hållaren
02 - Hållare - värmeskydd.png (497.33 KiB) Visad 1209 gånger
Kan du komma åt insidan av plåten? Isåfall är det väl enklast att bryta bort den rostiga skruven, borra hål och sätta genomgående bult med mutter och bricka i stället?
Annars kan det gå att rensa gängan på skruven med en snabbmutter och sen montera ny plastmutter. Gjorde så på mina innerskärmar, de sitter kvar än :-) Använde minsta snabbmuttern jag hittade i garaget och fick "platta till" den lite för att krympa hålet.
Clipsen som håller bromsrören under golvet bygger på samma princip, där hade rätt mycket av gängorna rostat bort så jag rensade och dränkte in dem med epoxylim innan jag skruvade dit nya plastclips.
snabbmutter.JPG
snabbmutter.JPG (47.47 KiB) Visad 1189 gånger
Ett bra tips med snabbmuttern!
Undra om det är "plast hylsan" eller skruven som ändrat passform för mycket? (en ny plastmutter kanske inte skulle hjälpa)
Måste nog ta reda på var skruven tar vägen (men den känns fastsvetsad i karossen).
Funderade ett tag på en stor bricka (plastbit) samt ett litet plaströr / plastslang.
Sedan funderade jag på - hur skall detta rostskyddas?
Albireo skrev: tor 04 aug 2022, 08:47 ..Undra om det är "plast hylsan" eller skruven som ändrat passform för mycket?
Svar JA :-D (förmodligen bådadelarna) Skruvpinnen har rostat till tunnare diameter och muttern deformeras när man skruvar dit den. Det var därför jag kompletterade med lim på bromsrörsfästena..

Albireo skrev: tor 04 aug 2022, 08:47 .. den känns fastsvetsad i karossen
Precis, de är svetsade mot plåten

Albireo skrev: tor 04 aug 2022, 08:47 Sedan funderade jag på - hur skall detta rostskyddas?
Det var halva poängen med epoxylim, stål ingjuten i plast rostar inte :-D
Men man måste ju får bort rosten först. Gå på lite försiktigt med en tunntrådig stålborste runt pinnen. Men inte för hårt för då försvinner de sista gängorna.. Och ta bort all rost ända ut till frisk underredsmassa så det blir vattentätt överlapp

Angående snabbmuttern, jag gängade på den baklänges för att kunna rensa ända in till plåten
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]