NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abiz
Tja. Var och hämtade en V50 igår som vi ska ha som andrabil. Jag är sådan person som knappt kan köra en meter utan musik och då vill man ju ha ganska bra ljud.

Ljudet var klart och fint med nästan total avsaknad av bas. Så då slog det mig att grabben har en baslåda liggandes med kablar och allt.

Det är en sådan här baslåda:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... da-002396/

Nu har jag läst lite guider här och det verkar som om folk tar ljydkablarna ifrån en av dörrhögtalarna bak. Utgår ifrån att man gör en y-koppling på vardera kabel.

Men hur fungerar det sen, behöver jag köpa ett högpassfilter och sätta mellan y-kopplingarna och basen?

Såg att någon avrådde starkt ifrån biltemas högpassfilter, men jag vet inte hur hräsen den personen är. Så länge jag får lite mer bas så är jag nöjd.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av HCP
Biltemas funkar, men signalen är låg och du får höja upp känsligheten som fasen = distad signal deluxe.
Lägg på en hundring o köp från dbakuten eller brl istället.
Har använt cerwin vegas själv och den är helt okej.

Y-gren till högpassfilter och sen bara in i slutsteget.
Eller om slutsteget redan har högnivå in, en del har det så kolla det också.

Enklast är att ta det i bagaget om bilen redan har förstärkare, sitter under klädseln på vänster sida isåfall än att böka i dörrarna.
av Alx
Den basen har inbyggt steg som både klarar lågnivå och högnivå. Så de du behöver göra är att förse lådan med ström, jord och skarva in högnivåingången med signal från fram eller bakdörrarna. Lite osäker på om steget startar med bara högnivå men gör de inte de behöver du en 12v matning från nyckelström eller knapp till remote in på steget.

Efter detta sätter du lågnivån på ca 80Hz och gainen ställer du så du har lagom med bas. Har du för mycket gain kommer de dista och låta illa.
av abiz
Tack för svaren.

Nu fungerar det, förutom att jag måste dra en remsladd, tar den ifrån cigg uttaget bak när jag orkar.

Strömkabel in i kupen bakom handskfacket, den drog jag sedan under listerna hela vägen till bagaget.

Jag tog bort kåpan längst ner på b-stolpen(tror jag det är) för att komma åt kablarna till högtalarna i bakdörrarna. Det var en vit och en grå som var tvinnade. Gjorde y-kopplingar på dessa och drog två kablar bak till bagaget.

Skarvade in dessa två på högnivåomvandlaren som jag köpte på biltema(det enda tillgängliga i närheten).

Jord tog jag under reservhjulet, det fanns en liten flärp/bult i mitten som höll fast domkraften där, i den nöp jag fast jorden.

Testade systemet genom att bygga 12+ och rem på baslåda.

Det fungerade oväntat bra. Blev en enorm skillnad!
av abiz
Kul! Jag lyckades inte komma åt kablarna till ciggutagen inne i kupen, så jag har demontera halva bagaget för att det finns framdraget till ett cigg uttag där. Vilket det gjorde. Dessvärre så verkar det som om att det är konstant ström på den så baslåda är igång hela tiden. :mad:

Är det samma med uttagen i kupen med då?
Användarvisningsbild
av HCP
Uttaget vid växelspaken är bara på när tändning är på. Åtminstone i min bil.
Knäpp loss lilla panelen med knappar på som sitter intill där vattenfallet börjar, där kan du haka på tillslag till plus.
Eller bakom radion, också ganska enkelt. Men ta cigg-uttaget därunder istället.

Vill du ta ström bakom stereon istället, så kan du göra det på dessa.
12V+ | RÖD/GUL
12V- | SVART/RÖD
Dubbelkolla med multimeter ändå, färger kan skilja sig.
av abiz
HCP skrev: ons 03 aug 2022, 21:41 Uttaget vid växelspaken är bara på när tändning är på. Åtminstone i min bil.
Knäpp loss lilla panelen med knappar på som sitter intill där vattenfallet börjar, där kan du haka på tillslag till plus.
Eller bakom radion, också ganska enkelt. Men ta cigg-uttaget därunder istället.

Vill du ta ström bakom stereon istället, så kan du göra det på dessa.
12V+ | RÖD/GUL
12V- | SVART/RÖD
Dubbelkolla med multimeter ändå, färger kan skilja sig.
Är vattenfallet denna silvriga panelen? Vilken panel med knappar menar du? Syns den på min bild?

Tack för hjälpen btw.
Bilagor
IMG_20220804_085236.jpg
IMG_20220804_085236.jpg (1.61 MiB) Visad 2056 gånger
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]