Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Conichiwa
Nu vet jag inte vad jag ska göra längre!
Jag har en Volvo V70 -02 som jag haft i ca 2 år, den var lite sliten när jag fick den men jag har lagat grejer varteftersom och är väldigt nöjd med den!
Men... för ca 8 månader sen så lämnade jag in den för att laga en del rost på fjäderbenstornet höger fram, det var en ordentlig verkstad som tog emot den och det skulle svetsas och sättas ny plåt som jag förstod.
När jag sedan hämtar bilen så visar han arbetet, det ser fint ut och han förklarar jobbet lite snabbt och att det kommer ju synas då han målat på lagningen men det borde inte alls vara något bekymmer annars.
3000:- fattigare men ok..

Toppen sa jag och åkte hem! Spola fram till helgen som var och jag sätter nu på en ny front och är ju därför i motorhuven och pillar runt också. Kollar på lagningen som gjordes och ser att det nu är MYCKET VÄRRE än innan plus att det börjat spricka MER! :-o
Även att yttre kanten på tornet nu rest sig ca 0.5cm

Jag vet verkligen inte vad man ska göra nu..
Ska man lämna in bilen igen?
KAN man laga det ens?
Vad kostar något sånt? :crying:
Borde jag bara köpa en ny bil?
Bilagor
20220729_190619.jpg
Nuvarande tillstånd med lagning från tidigare
20220729_190619.jpg (1.68 MiB) Visad 704 gånger
Hur ser andra tornet ut? Det är klart att det går säkert att lägga ännu mer plåt utanpå och svetsa men beroende på skicket på tornet så kan det bli sådär igen ändå.

Luras jag av bilden eller har det spruckit vid svetsningen?
Användarvisningsbild
av vetten
Vilken jävla amatörlagning rena rama kattskiten åk tillbaks och klaga sånt där jobb ska man ju inte behöva se från en riktig verkstad, jag har svetsat mycket rost under mitt aktiva bilmekarliv och en sån lagning på ett ställe som ju utsätts för ganska stor påfrestning kan man inte godkänna, tror knapp att bilprovningen heller skulle godkänna detta fuskjobb.
Bästa hade varit att ta ett fräscht torn från en donatorbil och svetsa dit... ser ju plättlätt ut på youtube... 😉 skämt åsido blir det väl tyvärr billigare att hitta en annan bil isf om man inte känner nån som känner en svetsare lr så..

Men ett backjobb är det definitivt! Fjäderbenstornet bär ju mkt vikt så rejäl lagning måste ju till...
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]