Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av buzz
Tjena.

Tänkte jag kör en tråd med lite blandade frågor om den nyinförskaffade 745:an.

* Abs-lampan lyser ibland, antar att det kanske räcker med o blåsa rent med tryckluft vid kransarna, funkar abs:en när lampan lyser eller är den bortkopplad?
* Dimljusen fram i spoilern, ett är toktrasigt o det andra funkar inte. Var köper man nya, tänkte om nån vet på rak arm vilka som passar, volvo orginal eller andra?
* Dörrkontakten till kupébelysningen på förarsidan funkar ej. Har provat med kontakten från passagerarsidan men funkade inte. Var köper man ny kontakt, är det bara Volvo eller finns det alternativ, o vet nån nåt klassiskt kabelbrottsställe eller annat?
* Vindrutespolaren på förarsidan funkar ej. Har petat med nål i munstycket men hjälpte inte. Är det nåt mambojambo eller bara dit med en ny slang alt. kolla så den inte hoppat loss?
* Har en spricka i avgassystemet allra längst bak mellan sista ljuddämparen o slutrörsbiten. Bara o köpa nytt slutrör?
* Varvräknaren funkade när jag köpte bilen. Igår slutade den plötsligt för att en stund senare hoppa igång igen. Vad göra o är den elektriskt styrd?

Ja, det var lite frågor det. En del är säkert lite dumma men någon kanske kan underlätta lite med svar.

Over and out. //buzz
av ZeoN
* Dimljusen fram i spoilern, ett är toktrasigt o det andra funkar inte. Var köper man nya, tänkte om nån vet på rak arm vilka som passar, volvo orginal eller andra?

Jag skaffade nya och monterade in dom i befintlig hållare när jag hade en 745 -88 16V

* Vindrutespolaren på förarsidan funkar ej. Har petat med nål i munstycket men hjälpte inte. Är det nåt mambojambo eller bara dit med en ny slang alt. kolla så den inte hoppat loss?

Säkert sätt byt alla slangar och munstycken, troligen bara stopp i slang eller i huvet på munstycket.

* Har en spricka i avgassystemet allra längst bak mellan sista ljuddämparen o slutrörsbiten. Bara o köpa nytt slutrör?

Går att laga med avgasbandage men det håller inte länge skaffa ett rör och tryck dit istället.
av Kena
Min varvräknare gjorde samma, räckte med att vrida av och på belysnings vredet några gånger så funkade den igen. Undrar vad som var fel egentligen, gjorde så i femton år och orkade aldrig laga den.
Användarvisningsbild
av igelkottar

Du får byta skarvkopplingen som delar slangen till
till vä. resp. höger. Det är en ventil i den som går sönder.
av buzz
Ok, tack för Era svar! Ska kolla runt lite o fixa till helgen om jag hinner. Ska precis flytta till hus så tiden är lite knapp... :wink: //buzz
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]