Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
Japp ger upp iaf för stunden, beställer man från Amazon eller liknande så tar det väl nära 2v innan den är här.
Jag är nu hemma igen efter 1v resa, tog laptop:en med mig istället.

Beror på vilket operativ du har, min laptop har win7pro, det är väl det operativ som de garanterar fungerade (enligt ILEXA som säljer VOL-FCR).
VOL-FCR är klockrent tycker jag.
Man behöver köpa programmet online från engelsk hemsida, sedan behöver man en adapterkabel USB-OBD2, men liksom ELM327 krävs det att den har en specifik komponent
som behövs för att tala med din bil.

Summan kommer att hamna på drygt 2000:- bara programvaran, nu med växlingskursen & moms.
USB-OBD2 donglen blir väl 250-400 ytterligare.
Billigare då med Biltema-alternativet, den kan man ju skicka med vid försäljning eller sälja separat, dessutom lägga i reservhjulet lättåtkomlig.

Ilexa säljer nog ingen dongle tyvärr.
Min heter VAG-KKL, men det finns nog kopior även på den, så komponenten FT232RL måste finnas i den -annars undvik köp.
Tror jag köpte denna
https://www.runns.se/felkodslasare/obd2 ... gLbLfD_BwE

Programmet kan man först ladda ned som en demo, för att kolla om man har hårdvara som är kompatibel, först därefter genomföra köp.
https://www.ilexa.co.uk/diagnostic-tools/vol-fcr.html

Om du har en old-school laptop, med gammal anslutning ej USB, då kanske forumannonsen här är intressant , där har du VOL-FCR angivet, men kolla så att programvaran ingår
(så inte skivan bara innehåller drivrutiner till donglen)
viewtopic.php?f=5&t=169841
Användarvisningsbild
av Lucif3r
vol-fcr fungerar galant även på uppdaterat win10, både 32 och 64-bit. Till skillnad mot VIDA :P

FT232-chip är att föredra(speciellt om man inte är så där super-duper duktig på datorer och drivrutiner), men det billigare CH340-chippet fungerar också - men KAN vara ett halvt h-e att hitta fungerande drivrutiner till. FT232-drivrutiner finns redan i windows10, så det är bara att plugga i kabeln och låta den installeras automatiskt så (bör iaf) fungerar det.
FT-chippet är dyrare än CH-chippet, därför hittas oftast CH-chippet i dom billigare kablarna. Men givetvis finns det oförskämda säljare som säljer saker dyrt, trots att det sitter billigare chip i dom... Så köpes-priset kan man inte (direkt) gå efter heller :-(

Som kuriosa, det FT232 resp. CH340-chippet är, är en seriel->usb konverter. Varken mer eller mindre :-) Förr om åren hade datorer egna seriella anslutningar(D-Sub, som ofta satt på ljudkorten, samt skrivar-porten), men dom försvann för sisådär 15år sedan, och ett konverteringschip krävs för seriella anslutningar. På gott och ont.
Användarvisningsbild
av Svanis
Lucif3r skrev: mån 01 aug 2022, 19:43 vol-fcr fungerar galant även på uppdaterat win10, både 32 och 64-bit. Till skillnad mot VIDA :P

FT232-chip är att föredra(speciellt om man inte är så där super-duper duktig på datorer och drivrutiner), men det billigare CH340-chippet fungerar också - men KAN vara ett halvt h-e att hitta fungerande drivrutiner till. FT232-drivrutiner finns redan i windows10, så det är bara att plugga i kabeln och låta den installeras automatiskt så (bör iaf) fungerar det.
FT-chippet är dyrare än CH-chippet, därför hittas oftast CH-chippet i dom billigare kablarna. Men givetvis finns det oförskämda säljare som säljer saker dyrt, trots att det sitter billigare chip i dom... Så köpes-priset kan man inte (direkt) gå efter heller :-(

Som kuriosa, det FT232 resp. CH340-chippet är, är en seriel->usb konverter. Varken mer eller mindre :-) Förr om åren hade datorer egna seriella anslutningar(D-Sub, som ofta satt på ljudkorten, samt skrivar-porten), men dom försvann för sisådär 15år sedan, och ett konverteringschip krävs för seriella anslutningar. På gott och ont.
Aha, vet du något om chippet PIC18F25K80 också?

Blev nu iaf en beställd från www.fruugo.se
v1.5 elm327 med dubbla kretskort
Den har detta PIC18F25K80 tydligen
av DanielLindsten
Svanis skrev: mån 01 aug 2022, 23:01
Lucif3r skrev: mån 01 aug 2022, 19:43 vol-fcr fungerar galant även på uppdaterat win10, både 32 och 64-bit. Till skillnad mot VIDA :P

Aha, vet du något om chippet PIC18F25K80 också?

Blev nu iaf en beställd från www.fruugo.se
v1.5 elm327 med dubbla kretskort
Den har detta PIC18F25K80 tydligen
Fanns många med det chippet. Vilken beställde du? Kan du återkoppla om den funkar? :)

Annonsen här på forumet verkar intressant också. Det är fruns gamla dator. Vet inte vad den har för anslutningar. Jag slutade med pc när jag köpte min första mac 2010. Höll på ganska mycket med datorer under gymnasiet tidigt 00-tal. Kan inte säga att jättegoda kunskaper varken då eller nu.
Användarvisningsbild
av Svanis
Hej igen Daniel, idag har jag nöjet att återkoppla om ELM327:an jag tipsade om.

Den FUNKAR !
Till appen ”850 OBD II”

Blev själv glatt överraskad det funkade, men tog uppskattningsvis 6min att läsa igenom full sökning.

Ska vara med dubbla kretskort, så ser det ut:
_20220820_173000.JPG
_20220820_173000.JPG (163.13 KiB) Visad 1003 gånger
(Kom med annorlunda leverans via transportör ”Early bird” så den anlände 01:57 i min brevlåda i onsdags .)
Användarvisningsbild
av Svanis
DanielLindsten skrev: mån 22 aug 2022, 13:37 Grymt! Då beställer jag en direkt!!
Hur gick det, antar du fått ELM’en för ca en vecka tillbaka ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
RINMÄRKEN I LACKEN UNDERSPEGLARNA

Hej Kollar här finns säkert nån […]

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]