Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svenjolov
Hej på er,

Det kommer ingen spolarvätska bak på min V70 från 2009. Har haft bilen i ett par veckor nu och det har inte fungerat sen jag köpte den. Har försökt söka mig fram på internet och här på forumet men hittar inget som matchar mitt problem riktigt. Om ni vet några trådar får ni gärna länka dem :)

Jag har bytt munstycket, och hör att pumpen går.
När jag bytte munstycket provade jag att blåsa i slangen, och det verkade vara heltäppt.
Finns det backventiler på denna modellen som gör att det verkar täppt när man blåser "bakifrån" såhär?
Finns det skarvar på vägen från pumpen till munstycket bak? Annars om det är en heldragen slang kanske man kan ta kompressorn och försöka blåsa rent, eller tror ni man riskerar att spräcka slangen, eller blåsa loss eventuella skarvar?
Finns det andra orsaker som kan leda till att det inte kommer fram någon vätska?

/Johan
av svenjolov
Sparkar liv i denna tråd igen. Har felsökt mer nu och testat lite olika grejer.
När spolarpumpen kör så känner jag att det blir tryck i slangen om jag klämmer med fingret. Så vet nu att det tryck åtminstone fram till a-stolpen där slangen försvinner in i karossen.
Sedan provade jag även att ta isär skarven vid backluckan och blåste lite med kompressorn. Från denna skarv till munstycket bak är det fritt. Blåser jag "uppströms" så hör jag hur det bubblar i spolartanken där framme.
Det enda rimliga jag kan tänka mig med denna info är att det måste finnas nån backventil nånstans mellan a-stolpen och bakluckan som strular. Vad tror ni om detta?
Användarvisningsbild
av Fredde90
Backventilen brukar sitta under innertaket bak, eller precis innan/efter gångjärnet.
Har du provat ta bort innerskärmen och kontrollerat så det kommer vätska ur från spolarpumpen?
Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]

Finns inget sådant i manualen. Det stå[…]