Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Ställer frågan till Er på forumet för support.
Har nyligen köpt en V70 -06 (170hk) Automat, bilen har rullat ca. 22000 mil.
Om jag stannar vid ett trafikljus eller i en bilkö, lägger foten på bromsen och har växelväljaren i D, upplever jag svaga vibrationer och ett dovare motorljud. Detta märks inte på samma vis när bilen är kall.
Står jag vid stoppljuset och lägger i P upphör vibrationerna och motorljudet blir normalt igen.
Vid körning växlar lådan helt normalt och inga oönskade ljud hörs
Enl. serviceboken är oljan i växellådan bytt för 3 år sedan och 4000 mil
Några ideer var vibrationerna och ändrade motorljudet kommer ifrån?
av Oaritchi45
Har också en V70 -06 automat, min är däremot diesel. Som du skriver kan jag också märka skillnad på vibrationer och motorljud när jag lägger i D. Däremot försvinner inte vibrationerna helt i N eller P. Jag märkte att motorkudden nere i fronten på min hade avbruten slangnippel och vakuumslangen låg bredvid. Har inte brytt mig om att byta motorkudde än, så pluggade igen slangen för att stoppa vakuumläckan som blir där.

För att lägga in lite diskussionsmaterial så ställer jag frågan, är det troligt att om en motorkudde inte har vakuum så uppstår vibrationer? Eller vilken funktion har egentligen vakuumsystemet för motorkuddarna?
av CAVT
Jag hade detta på min Transporter, bilen vibrerade och fick ett högre dovt motorljud, som hela bilen skorrade. När jag lade i P eller släppte bromsen i D så slutade det direkt och allt kändes lent.
När jag skulle byta drivknutar så byttes även drivaxlar och något fäste i växellådan till drivaxeln. Då upphörde detta helt.

Mvh Cavt
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]