Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olajo
Hej jag har en fråga angående min s60 automat
Bilen agerar som om den är svårstartad ibland när jag ska starta bilen. Den hackar lite eller tar det 3-4 sekunder innan den hoppar igång.
Detta händer oftast när den är varm och väldigt sällan när vid kallstart. Den startar däremot alltid och har aldrig behövt vrida nyckeln 2 gånger.
Hade samma problem på en annan s60 t5 automat.
Har det att göra med lådan? Eller startmotor?
av V70nyburjaren
Funderade på samma sak, min förra bil startade på en halv sekund, bokstavligen talat. Nu när jag har en V70 känns starten av motorn som en evighet. "Dut-Dut-Wrooom". Från bara ett halft "DuWroom".

Är det normalt med V70's att starmotorn behöver vrida runt motorn ett par varv innan den startar?
av Olajo
Ja jag skulle säga att i vanliga fall så snurrar den något varv mer än en nyare bil, i mitt fall gör den oftast det men kanske 2/5 startar så tar det ännu längre tid eller att den nästan hostar igång
av V70nyburjaren
Jag ska kolla bränsletrycket jag får ut från bränslepumpen, tror det ska vara ca 3 Bar vid fuel-railen på en V70N 2.4 bensin B5244S ? Och allt över 3 bar släpps tillbaka genom en tryckregulator inbyggd i pumpen. Som jag förstår det, är regulatorn defekt så att den är igensatt och trycket är för högt får man Lambda fel pga luft/bensin blandningen. Är regulatorn öppen har man för lågt tryck.

*edit*
uppmätte 0.2 bar som sakta steg till 0.3 bar, måste väl ha mätt fel? Flöde finns men inte tryck. Kanske regulatorn i pumpen är helt öppen då? Och motorn suger i sig soppa friskt när den väl får tändning.

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]