Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Jag gissar på misstängning i en eller flera cylindrar. Kan mycket väl hända utan felkod men känns väl vid t.ex tomgång. Går att läsa av aktuellt värde för varje cylinder med bra diagnosinstrument eller Vida.

Otäta ventiler kan tyvärr vara orsaken när spridare, tändstift och gasspjäll redan är uteslutet. (Etanolbilar?)

Även ECM kan vara en mera långsökt orsak.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har tillgång till Vida så det kan jag ju kolla, men ryckningarna märks inte alltid när man kör och inte alls på tomgång.
Gasspjället är inte uteslutet ännu. Tänkte ge mig på en rengöring till att börja med hur som helst och se om det gör någon skillnad alls.
av KalleJ
Motorn har ju bara gått 4500mil. Hur mycket flyttades över ifrån gamla motorn?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Den nya motorn innehöll block och topp i princip, så resten är ju överflyttat.
Den gamla motorn rasade toppen på av det lustiga skälet att en mus tagit sig in innanför kamremskåpan och fick remmen att kugga över, men det är en annan historia! :-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Japp, Även om det varit väldigt sällan vi bytt bränsle så har det blivit minst 30 minuters körning i samband med bytet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
peckapecan skrev: ons 27 jul 2022, 18:01 Kolla bränsletrycksensorn, den kan ge sådana intermittenta fel
Tack för tipset.
Antar att enklaste sättet är att jämföra trycket i vida med en fysisk mätare på fuelrailen?!
av peckapecan
Sensaorn kan vara knepig i många fall, en bekants S80 gick hur bra som helst längre stunder för att helt enkelt tvärdö, sedan hade den småryck lite sporadiskt.
av emtor
Bränslefilter.
Gör ingen skada att byta även om filtret inte är orsaken.
Rycker inte på tomgång, men vid gaspådrag och när bilen drar en husvagn.
Byt bränslefilter.

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]