- tor 28 jul 2022, 18:33
#1506640
Tjena!
För att göra en lång historia kort; för kanske tre månader sen ville jag sätta en 16t turbo i min v70 2.5t 2007, och öka effekten lite, men så skulle det bli en jävla massa pengar för mappning, så jag struntade i det.
Men nu till min fråga, kan jag "uppgradera" till ett 16t utan att ha tänkt mappa bilen? Vad jag läst ska det inte vara några värst problem om man ställer t.ex wastegate rätt då styrdonet ska kunna kompensera tillräckligt för den måttligt större turbon,ca 2 mm större.
Anledningen är för att jag har ett nyrenoverat aggregat hemma nu och jag misstänker lite att det snart är dags att byta eller täta om pga oljeläckage.
Jag vet att jag behöver byta övre tryckrör bla bla bla, och jag har såklart inte tänkt att byta spridare eller något annat.
Jag är intresserad av vad ni tycker/tänker kring detta, ni som kanske är mer kunniga än dem på swedespeed
.
Hursomhelst, som alltid tacksam för svar!
För att göra en lång historia kort; för kanske tre månader sen ville jag sätta en 16t turbo i min v70 2.5t 2007, och öka effekten lite, men så skulle det bli en jävla massa pengar för mappning, så jag struntade i det.
Men nu till min fråga, kan jag "uppgradera" till ett 16t utan att ha tänkt mappa bilen? Vad jag läst ska det inte vara några värst problem om man ställer t.ex wastegate rätt då styrdonet ska kunna kompensera tillräckligt för den måttligt större turbon,ca 2 mm större.
Anledningen är för att jag har ett nyrenoverat aggregat hemma nu och jag misstänker lite att det snart är dags att byta eller täta om pga oljeläckage.
Jag vet att jag behöver byta övre tryckrör bla bla bla, och jag har såklart inte tänkt att byta spridare eller något annat.
Jag är intresserad av vad ni tycker/tänker kring detta, ni som kanske är mer kunniga än dem på swedespeed

Hursomhelst, som alltid tacksam för svar!