Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, bytte filter på min V70 2008 2.0D (D4204T). Allt var frid och fröjd tills jag skulle prime:a. Där gjorde jag missen att göra som man "brukar", dvs. ha tändningen i läge II ett par sekunder, några omgångar. Läste senare att man skulle låta den stå minst 60 sek i läge II för att systemet skulle lufta sig självt (står i instruktionsboken men inte i Haynes under bränslefilterbyte).

Motorn startade några sekunder, men dog pga. bränslebrist.
Nu får jag dock inte bilen att vilja lufta systemet. Testat flertalet gånger men vill inte lufta eller starta.
Tillslut tog batteriet slut så fått ladda upp det. (Rejält Globalbatteri 1,5 år gammalt)
Tog loss huset och filtret för att kolla att jag inte gjort något fel eller att filtret mot förmodan var fel modell, men allt var frid och fröjd.
Inga läckage.
Och det var diesel i nya filtret.
Säkring till bränslepumpen är kontrollerat.

Innan jag började byta filer så kollade jag bränslenivån, så att denna skulle vara under 3/4-delar. Har för mig att den låg runt 2/5-dels tank, kanske lägre.

När sambon kommer hem med andra bilen så tänkte jag hämta diesel och fylla upp tanken mer.

Någon som har några andra idéer?
Senast redigerad av 1 sveddan, redigerad totalt 0 gånger.
Så fylla på mer soppa löste inte problemet.
Batteriet var ju självklart inte heller problemet.
Problemet är att Volvo hävdar att denna motor luftar själv. Det gör den inte. Hittade tillslut en kille i UK som hade haft samma problem. https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=198637

Köp alltså en vakuumpump till en båtmotors bränsletank. Koppla denna till retursidan, den klenare av slangarna just ovanför generatorn. Kläm loss snabbfästet och fäst en slang på invändig diameter 8mm. Sug sedan ut luften.
Jag lyckades inte suga ut all luft.
Testade att bara montera tillbaka returen men fick den inte att starta då så satte en kort bit slang (utan pump) ner i en bytta och startade ett par gånger. Då gick den igång och fyllde sakta upp byttan med diesel.

Köpte på Biltema för runt 180-200 kr. Plus slangklämmor 13mm’s.

Möjligen skulle man ha kunnat börja pumpa på inkommande ledning först för att sedan gått över på returen. På inkommande kan man dock inte bara trä över slangen på en ”hane” utan måste koppla mot snabbfästet varför jag valde att inte göra det. Inv. Diameter verkar vara 10 mm på denna sida.

Så kan det gå!
Senast redigerad av 1 sveddan, redigerad totalt 0 gånger.
@sveddan, Kreativt gjort :-)

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]