Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Har ett tag upplevt att bilen smårycker vid acceleration och även vid mycket lätt gas på slät väg. Märktes ännu tydligare när vi drog husvagn för några veckor sedan.

Fick igår hjälp av en kompis med Vida att kolla efter felkoder, men det fanns inga.

Bytte för en månad sen tändstift (köpte nya på Volvo) men gjorde ingen skillnad. De gamla stiften såg kanonfina ut för övrigt.

Har testat både på E85 och B98, men det gör ingen skillnad.

Spridare byttes för nåt år sen då en av de gamla inte ville vara med längre.

Ryckningar är relativt små och oregelbundna, det är inte så man slår huvudet i ratten, men nog så störande.

Vilka fel är vanliga orsaker till ryckningar och som inte resulterar i felkoder!?

Upplever att det är något värre när motorn är kall. Bilen har rullat 18k mil och motorn 4,5k mil (byttes till en ny i ett försäkringsärende).
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
av MagnusR
Upplever liknande symptom på min vid låg last (konstant fart) och låga växlar ungefär som att den skulle gå aningen magert. Det är inga jätteryck och okänsliga personer hade inte märkt av det men dom finns där.
av Rådlös
Jag hade så i en V70 2.0 F -08. Det föreslogs att det kunde vara magnethjulet till AC'n som kopplade till och från. Men något klart och "bärande" svar fick jag aldrig. Så småningom vande man sig vid det och reagerade inte på det.
Prova att stänga av AC'n manuellt. Känner du ändå ryckningar så borde det inte vara det som är felorsaken.
av KalleJ
Är du säker på att det är motorn ens? Borde ju gå att se misständningar med universell OBD
Jag hade kollat växellådsoljan och drivaxlar, bussningar osv.
av LimpanS75
Kanske inte är relaterat till bränslesystemet, jag har en D1,6 med exakt samma symptom. Dock med felkoder på samtliga spridare "inlärning offset vid maxgräns" tyvärr har jag ingen lösning på problemet.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag hade en V70 2,4T MY07 som småryckte under acceleration. Då byttes magnetventilen för laddtrycket och ryckningarna försvann. Jag har även haft en 2,5FT MY11 och den har också en sådan ventil. På min bil krånglade den inte, men mitt tips är att kolla den eftersom symptomen verkar stämma.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MagnusR skrev: ons 27 jul 2022, 12:33 Upplever liknande symptom på min vid låg last (konstant fart) och låga växlar ungefär som att den skulle gå aningen magert. Det är inga jätteryck och okänsliga personer hade inte märkt av det men dom finns där.
Ja det är knappt att passagerarna märker av det om man inte påtalar det själv.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Rådlös skrev: ons 27 jul 2022, 12:39 Jag hade så i en V70 2.0 F -08. Det föreslogs att det kunde vara magnethjulet till AC'n som kopplade till och från. Men något klart och "bärande" svar fick jag aldrig. Så småningom vande man sig vid det och reagerade inte på det.
Prova att stänga av AC'n manuellt. Känner du ändå ryckningar så borde det inte vara det som är felorsaken.
Det rycker inte när kompressorn kopplas i/ur. (Hörs tydligt när den kopplar och det är inte då det rycker).
Användarvisningsbild
av Variosboy
KalleJ skrev: ons 27 jul 2022, 12:58 Är du säker på att det är motorn ens? Borde ju gå att se misständningar med universell OBD
Jag hade kollat växellådsoljan och drivaxlar, bussningar osv.
Är inte säker fören felet är åtgärdat, och som du säger kan det vara fler saker som bråkar.
Kan tillägga att det är manuell låda, inte automat, hade det varit det hade en sköljning nog legat närmst till hands.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Camel skrev: ons 27 jul 2022, 14:02 Jag hade en V70 2,4T MY07 som småryckte under acceleration. Då byttes magnetventilen för laddtrycket och ryckningarna försvann. Jag har även haft en 2,5FT MY11 och den har också en sådan ventil. På min bil krånglade den inte, men mitt tips är att kolla den eftersom symptomen verkar stämma.
Ja det har jag läst en del om, men inte lyckats hitta någon bra symptombeskrivning över. Hade problem med magnetventilen i en V40 -04 där det var markanta ryck minst sagt.

Vill helst inte byta delar på måfå. Men magnetventilen är ju såpass billig så man kan chansa trots allt.

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]