Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kört sönder kamremmen på min XC70 -01 2.4t.
Det skedde "coastandes" på motorväg i tomgång och med växeln ur, då jag hörde underliga ljud och började lyssna för att höra vad som pågick.

Jag vet att det är troligt att det är kört men vill ändå prova att bara montera ny kamremssats.

Problemet jag stöter på är att jag hittar inget timingmärke på drevet för avgaskammen. Eller jo jag hittar ett, men det är på insidan av drevet och inte på utsidan som alla instruktioner säger.
På insugssidan är det klart och tydligt ett märke på utsidan.
Jag har kollat en massa Youtube klipp, läst forum, mm.
En svensk kanal, Mackans Garage, hade en likadan motor men de hade märke på utsidan.
De amerikanska kanalerna, vilka är fler till antalet, har ofta en annan uppsättning drev, framförallt verkar de ha VVTi på både in och avgas, eller bara på in.

Jag har bara VVTi på avgassidan.

Min fråga är hur kan jag ställa in avgaskammen såpass rätt at den borde starta om ventilerna är OK?
IMG_20220725_124419.jpg
IMG_20220725_124419.jpg (3.8 MiB) Visad 1121 gånger
IMG_20220725_124443.jpg
IMG_20220725_124443.jpg (3.96 MiB) Visad 1121 gånger
Prophetone skrev: mån 25 jul 2022, 15:06 Kan du inte bara åka till Biltema o införskaffa en styck Kamlås? Då borde väl allt vara i rätt läge o sen bara o kränga på den nya kamremmen...
För att ett sådant verktyg skall fungera måste jag väl redan ha timingen inställd?
Med "kört sönder kamremmen" menar jag verkligen gjort strimlor av dem gamla. Den som syns på bilden är den nya som jag monterat efter att använt markeringen på insidan av drevet som jag inte litar på.
Marlboroman skrev: mån 25 jul 2022, 16:29 Vill man vara säker så lär man titta i bakänden på kammarna och nolla dem efter spåren där.
Insugskammens baksida har en blind plåt så den blir knölig att komma åt gissar jag.
Jag lossade kamaxelsensorkoppen som sitter bak på avgassidan. Där under hittade jag en "trumma" med höga och låga zoner i ett oregelbundet mönster. Har inte lyckats hitta info om den trumman på nätet.
Om det är så att jag kan finna spår om jag lossar trumman. Hur skall jag tolka dem?
Verktyget som nämns ovan sätts i spåren jag pratar om närt det är ett verktyg specifikt för dessa motorer. Och dem brukar vara delade så man kan sätta respektive del på sin kam och sedan vrida ihop verktyget och sätta i bulten som håller ihop det.

"Trumman" med det oregelbundna mönstret sitter med en bult. Den får man ta bort och bakom den så ser du änden på kammen.

Spåren i bakänden är excentriska. Dem ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.
Marlboroman skrev
Marlboroman skrev:Vill man vara säker så lär man titta i bakänden på kammarna och nolla dem efter spåren där.
Exaktemente. Med Kamtolken så sätter man fast kamaxlarna i läge noll men för att kunna göra detta och få Kamtolken monterad så får man justera spåren i bakänden på respektive kamaxel - annars får man inte verktyget på plats. Som Marlboroman skrev ligger spåren inte helt 'vågrätt' utan man får ta en styck stor skruvmejsel elr så och vrida respektive spår i bakändan på bägge kamaxlarna så Kamtolken kan passa in och därefter låser man fast Kamtolken. Jag gjorde detta på min B 5234 T3 Motor och förbrukningen blandad körning sjönk från 0,97 till 0,86 enl färddatorn. Verktyget verkar inte finnas kvar längre på Biltema här i Sverige men finns i Norge med art nr 19 - 1000 https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000038107
enok82 skrev:För att ett sådant verktyg skall fungera måste jag väl redan ha timingen inställd?
Med Kamtolken sätter du ju tändningen optimalt - märkena på dreven är väl enbart för grovinställningen? Så bilen kan köras o klara besiktning o liknande? Är ingen expert på dessa saker utan bara läst här på detta eminenta forum och sen prövat mej fram. Det du kallar för 'Timing' är väl grovinställningen för tändningen...ehh...sen om ventilernas läge har rubbats....så blir ju allt perfekt inställt med hjälp av Kamtolken - bara själva 'toppen' på kammarna först är på plats och pekar uppåt..?? Men detta borde man ju se med blotta ögat elr så sätter ju märkena på dreven kamaxeln i upprätt läge och därefter tar du bara en stor skruvmejsel och sätter i änden på kamaxelns spår så allt blir 'vågrätt' och du kan montera på Kamtolken - märkeringarna på dreven kan du därefter helt bortse ifrån då allt är perfekt inställt med verktyget och bara sedan trä på Kamremmen. Fast är ventilerna skadade så hjälper ju inte detta ett jota - men värt 900 spänn tycker jag ändå
enok82 skrev:Insugskammens baksida har en blind plåt så den blir knölig att komma åt gissar jag.
På min främre Kamaxel fanns en slät stor svart 'plåtbricka' som jag tog loss med en skruvmejsel och hammare - bara o slå in i skarven så får man loss denna. Olja forsade ut då packboxen var kass så den fick bytas på samma gång. Denna lilla 'plåtbleck' fanns o köpa och kosta typ 50 spänn tror jag.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]