- mån 25 jul 2022, 13:01
#1506280
Jag har kört sönder kamremmen på min XC70 -01 2.4t.
Det skedde "coastandes" på motorväg i tomgång och med växeln ur, då jag hörde underliga ljud och började lyssna för att höra vad som pågick.
Jag vet att det är troligt att det är kört men vill ändå prova att bara montera ny kamremssats.
Problemet jag stöter på är att jag hittar inget timingmärke på drevet för avgaskammen. Eller jo jag hittar ett, men det är på insidan av drevet och inte på utsidan som alla instruktioner säger.
På insugssidan är det klart och tydligt ett märke på utsidan.
Jag har kollat en massa Youtube klipp, läst forum, mm.
En svensk kanal, Mackans Garage, hade en likadan motor men de hade märke på utsidan.
De amerikanska kanalerna, vilka är fler till antalet, har ofta en annan uppsättning drev, framförallt verkar de ha VVTi på både in och avgas, eller bara på in.
Jag har bara VVTi på avgassidan.
Min fråga är hur kan jag ställa in avgaskammen såpass rätt at den borde starta om ventilerna är OK?
Det skedde "coastandes" på motorväg i tomgång och med växeln ur, då jag hörde underliga ljud och började lyssna för att höra vad som pågick.
Jag vet att det är troligt att det är kört men vill ändå prova att bara montera ny kamremssats.
Problemet jag stöter på är att jag hittar inget timingmärke på drevet för avgaskammen. Eller jo jag hittar ett, men det är på insidan av drevet och inte på utsidan som alla instruktioner säger.
På insugssidan är det klart och tydligt ett märke på utsidan.
Jag har kollat en massa Youtube klipp, läst forum, mm.
En svensk kanal, Mackans Garage, hade en likadan motor men de hade märke på utsidan.
De amerikanska kanalerna, vilka är fler till antalet, har ofta en annan uppsättning drev, framförallt verkar de ha VVTi på både in och avgas, eller bara på in.
Jag har bara VVTi på avgassidan.
Min fråga är hur kan jag ställa in avgaskammen såpass rätt at den borde starta om ventilerna är OK?