NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poker
Hej mina experter på just Volvo.
Specifikation på bil: VOLVO V 50, 2.0 D3 Diesel Kombi 150 hk .2011-.2012, D5204T5

Det här problemet har varit till och från en tid och
det är den automatiska växellådan som ställer till det.
Den kan rycka till, hugga när automatlådan växlar NED från 4 till 3 av 6 växlar som märks tydligt.
Symtomen kan liknas när man vid en bil med MANUELL växellåda släpper upp kopplingen för snabbt.

Är det en akut fara som man bör åtgärda? Byta ATF-olja? (ingen bytesintervall dock)

- Varvtalet är stabilt (svänghjulsrelaterat)
- Motorn låter bra på tomgång i läge P
- Andra växlar låter bra, inget ryck
- bilen "kan" latent rycka från stillastående vid rödljus t.ex.
Användarvisningsbild
av HCP
Går verkligen inte överföra orsak och verkan, men jag hade en Audi som gjorde så mellan 2-3 och efter byte av olja slutade den helt de åren jag hade kvar den.

På V70 går det adaptera lådan i VIDA (kanske bara är reset, minns inte rakt av) vilket gjort underverk på grannens pulka, osäker om det finns på V50 eller om den är "självlärande".
Med vida kan du också under körning se mer detaljer hur den växlar och solenoiderna sitter.
av JcN
Det kan tyvärr också vara så att hårdvaran i din växellåda är för gammal för en nyare mjukvara. Så var fallet för oss under en felsökning med ryckande/huggande automatlåda på våran v50 d3 -12 (tillv -11/08). Därför blev det tillslut byte av låda nr1. Inne på 3e lådan nu, snart 1 år sedan senaste bytet :)
Interna läckage i lådan är främsta felkällan vad jag förstått det som. Kanske kan lösas med en spolning av lådan men inte säkert.

// Jonas

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]