Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Valvobil
Hej,

Klonkar som tusan, när fjädringen komprimeras. T ex vid gupp, håligheter, eller när man svänger med fart. Även när man bromsar lätt inför ett gupp. Kanske låter det mest från vänster sida men känns ganska centrerat.

Följande observationer har gjorts:
-krängningshämmarstagen känns fasta, inget spel. Bände lite med ett bräckjärn också, kändes bra.
-inget spel när man rycker kl 3 och 9 eller 6 och 12
-inget klonk när man vrider ratten, varken upphissad eller nedsänkt
-ena fjäderbenslagret gör ett mycket, mycket svagt ljud i upphissat läge. Inget klonkande. Jag har haft trasigt lager på tidigare bil, lät mycket mer.
-klonkar ibland när man svänger med fart, vilket jag tolkar som att kompressionen av fjädringen är orsaken.
-bände lite på vänstra bussningen till krängningshämmaren, kändes stumt.
-Inget klonk när jag bilen vickas kraftigt med handkraft.

Klonkandet låter ungefär som att något tungt dunsar inuti en låda. Men dovt.

Bilen är en v70 D3 2012
Vad kan det vara?!!?
av Valvobil
Helt tyst i två dagar efter att ha spolat med högtrycken i nedre fjädersätet.

Det trodde jag verkligen inte att grus i fjädern kunde ge sådant otroligt klonkljud. Blev värre och värre under någon månads tid.
av rosefors
Du får kolla alla delar. Säkraste felsökningsmetoden är att lossa alla leder och känna för hand; leder, fästpunkter, kontaktpunkter ock bussningar:

- Spindelleden
- P-änden
- inre styrstag
- stabilisatorstag
- Bussningar länkarm
- Fjäderbenslager
- infästningen av dämparkolven i övre fjäderskål/bussning
- utslitna eller saknade isolatorer i skålarna

Något utav det där lär det vara. Skicket på allt avslöjar sig så fort man lossat på prylarna. Byt rubb och stubb som är slitet. Har bilen gått 20.000 mil är det lika bra att byta allting.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Mina spindelleder har tagit slut vid ca 20k. Svårt känna glapp eftersom de oftast är i spänn både då bilen står på hjulen och är upplyft. Typisk med dova klonk om man kör på kullersten. Dock inga "slag" i ratten som när styrlederna är glappa..
Helfyller man bälgarna med fett så håller spindellederna betydligt längre eftersom det inte finns plats för något vatten att komma in. Lite pyssligt och kladdigt dock :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag vill ha en sån där skakmaskin som bilprovningen har på sin lyft :-D
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]