NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bergvik
Måste väl vara lågtrycksgivaren som bråkar i 99% av fallen på en gammal bil?? Dvs lite tryck i systemet? Som svar på sko 66
av devildenied
Vanligaste felet är helt klart lågtrycksbryt pga läckage.
Är nog rätt ovanligt att det är fel på själva lp:n
av devildenied
lennarte skrev: fre 22 jul 2022, 12:54 Se om du kan hitta tryckvakten. Om du kopplar förbi den och kompressorn startar är det (förmodligen) gas som saknas. Kör inte med den kopplad så då gasen är smörjande för kompressorn
Gasen smörjer inte något..däremot olja.
Olja kan åka med runt blandad med gasen ja.

Lite beroende på var läckan sitter så kan lite olika saker hända..
Trycksidan ja då blåser gas och ev. olja ut.
Sugsida så sugs tillslut luft och ev. skit in i systemet
av Bergvik
Uppdatering och mera frågor. Kompressorn snurrar och det är rätt tryck på lågtryckssidan. Den ger kyla men inte när det blir varmt ute. Kände på rören in och ut från förångaren i bilen. Inlopp ljummet och utlopp 30cm riktigt kallt med kondens. Nån här som har förklaring på detta😉?
Användarvisningsbild
av HCP
Ditt uppmätta glapp på 0.64 är i min värld en gammal husvagns avstånd :-D

0.3 till 0.5 max är vad de påstår är okej
Men det är ju enkelt kollat - snurrar verkligen kopplingen med hela tiden ? (kompressorhjulet snurrar alltid, men inte kopplingen som går i intervaller med ljudligt klick)
Detta ger inga felkoder heller.
av Bergvik
Kompressorn går dock. Fenomenet med kallt returrör och ljummet tillopp in i kupén är knepigt. Håller på en del med kylskåp och principen med tjockare rör som är kallt och retur till kompressorn varmt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
sko66 skrev: mån 25 jul 2022, 10:12 ..Den andra givaren har tre stift, och till två av dem kommer det 5V. Men där tar det stopp för mig...
Det svåra är att veta hur jag skall bygla kontakten med tre stift utan att behöva vara rädd för att bränna någon elektronik.
Det där är inte en vakt utan en proportionell tryckgivare som ger en dc-spänning ut på tredje stiftet, (kanske det i mitten, det som varken är 0V eller 5V-matning), beroende på hur högt tryck den mäter.
Rören på trycksidan ut från kompressorn fram till kondensorn ska vara heta, sen sjunker förstås temperaturen när köldmediat passerar kondensorn. Kan väl tänkas att det känns ljummet fram till expansionsventilen som antagligen sitter i närheten av förångaren, (i min gamla V70 sitter den väl gömd på höger framskärm under exp-kärl, servobehållare och kabelstammar) . Efter expansionsventilen ska rören vara rejält kalla fram till förångaren..
Den 2-poliga tryckvakten på lågtryckssidan går utmärkt att bygla, det har jag gjort själv för att få kompressorn att gå i längre intervaller. Problemet är att förångaren fryser efter ett tag och det bli tji luftflöde till kupén.. Hur bra kompressorn mår av byglingen kan väl diskuteras :-)
av Bergvik
Fyllde på lågtrycksidan en aning. Då dök tempen till 9+ i kupén.. Man ska läsa manualer före arbetet noga😉

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]