- sön 24 jul 2022, 23:09
#1506261
Jag har en 940 Classic LTT som bruksbil sedan 3 år, manuell, samt ACC, och som nu rullat blott knappa 8000 mil.
Jag hade tidigare en V70 2,5 FT -09 man. Jag tycker att förbrukning vid pump ligger ungefär exakt samma. Skillnaden är att spridningen mellan tankningarna var större på 2,5. Vi har en förbrukning på 0,9 senaste tankning 95 oktan. Lägsta var när jag körde bilen en knapp 20-mila tripp på motorvägar/landsväg med en uppmätt förbrukning på 0,61 (!!)
Vi hade absolut kunnat KÖPA oss nåt "bättre", men jag värdesätter enkelhet/pålitlighet och att eventuella reparationer även av större modell, tex byte av koppling, inte kostar runt 30' som på nyare framhjulsdrivna Volvo.
Sedan håller jag med Bilsport som skrev att en nyare bil inte nödvändigtvis behöver vara en bättre bil.
Det är bara att kika på Volvos driftsäkerhetsbetyg i begangnattester i Auto & Motorsport, samt även andra problem som uppstår allmänt idag pga kostnadsbesparingar samt ökad elektronisk komplexitet.
Läste tex här i forumet om nyare Volvo, var SPA-bilar som inte gick att starta efter att de fått en ny mjukvaruuppdatering (!!) Det slipper du med 940.
Vinande balansaxlar till en hel del olika VEA-motorer, samt igensotning och ev byte av topplock VEA-diesel.
Lägg därtill lackblåsor och rost på många Volvobilar, så är det skönt att man har en rätt stryktålig lack på 940.
Sedan tål den ju ett kamremshaveri utan komplikationer, (även om man förstås ska byta remmen regelbundet ändå), men det är ju en trygghet. Man läser titt som tätt här på forumet om olika kam/multiremshaverier som kostar multim att fixa, om man bedömer att bilen är värd att fixa till.
AC fungerar fortfarande mycket bra på min bil, till skillnad från flera nyare V60 (gamla modellen) som jag provkört där AC varit trasig eller rentav gått sönder under provkörning, och även på andra nyare Volvo som går sönder ganska tidigt.
Lägg därtill bla låsproblematik, så äts skillnaden i förbrukning sakta med säkert upp av konstruktionsfel.
Jag vet personer som kör Volvo 940 samt BMW 5-serie från 80-talet, som har råd att köpa bilar i en helt annan finansiell liga.
Den lokala Mekonomen-verkstaden sade till mig när jag var inne där och frågade om deras omdömen av tex Ford Mondeo, Toyota Avensis, franska bilar samt Volvo V70, att "den (940) ska du väl inte sälja?"
Dessutom är det svårt att hitta bilar idag som har 940 komfort.: Mjuka och stora stolar, låg nivå på däckbuller (även på grov/Svensk asfalt)
Peugeot 308 förra modellen, är den bil som kommit närmast (2013-2021) även V70 till viss del (2008-2016)
Jag vet att dagens däckdimensioner är annorlunda idag med generellt större diameter och lägre profil, (eltejpstunna däck) men tyvärr har inte bilarna anpassats till det många gånger, ty det bullrar rätt friskt i många nyare bilar, inte minst Volvo V90 som trots i sammanhanget mindre hjul med 17-tum, var oväntat känslig för grov asfalt. Samt en mängd andra nyare bilar som är bullerlådor.
Även motorn i 940 går tyst, där blev jag chockad över V60 CC D4 2,4 l, som lät mycket vid provkörning. Även nya VEA-bensin 2,0 190 Hk, samt D3 150 Hk (V70/V90) lät mer än förväntat/önskat.
En lång utläggning blev det, men fortsätt du köra 940 om du har ett bra ex. Ibland kan känslan av trygghet av en pålitlig bil, vara värt att betala lite extra för i bränslekostnader.
Bränslekostnaden är ju bara en del av bilägandet, men det är ju många andra kostnader som ofta tillkommer på en dyrare/nyare bil, många lånar tex till en nyare bil.
Tex kan ju tex en V70 D2 som drar kanske officiellt hälften av 940 grovt räknat, bli betydligt dyrare i drift, med havererad koppling (manuell) eller rasad powershift, samt havererade spridare.
Lycka till oavsett vad du väljer.
Jag hade tidigare en V70 2,5 FT -09 man. Jag tycker att förbrukning vid pump ligger ungefär exakt samma. Skillnaden är att spridningen mellan tankningarna var större på 2,5. Vi har en förbrukning på 0,9 senaste tankning 95 oktan. Lägsta var när jag körde bilen en knapp 20-mila tripp på motorvägar/landsväg med en uppmätt förbrukning på 0,61 (!!)
Vi hade absolut kunnat KÖPA oss nåt "bättre", men jag värdesätter enkelhet/pålitlighet och att eventuella reparationer även av större modell, tex byte av koppling, inte kostar runt 30' som på nyare framhjulsdrivna Volvo.
Sedan håller jag med Bilsport som skrev att en nyare bil inte nödvändigtvis behöver vara en bättre bil.
Det är bara att kika på Volvos driftsäkerhetsbetyg i begangnattester i Auto & Motorsport, samt även andra problem som uppstår allmänt idag pga kostnadsbesparingar samt ökad elektronisk komplexitet.
Läste tex här i forumet om nyare Volvo, var SPA-bilar som inte gick att starta efter att de fått en ny mjukvaruuppdatering (!!) Det slipper du med 940.
Vinande balansaxlar till en hel del olika VEA-motorer, samt igensotning och ev byte av topplock VEA-diesel.
Lägg därtill lackblåsor och rost på många Volvobilar, så är det skönt att man har en rätt stryktålig lack på 940.
Sedan tål den ju ett kamremshaveri utan komplikationer, (även om man förstås ska byta remmen regelbundet ändå), men det är ju en trygghet. Man läser titt som tätt här på forumet om olika kam/multiremshaverier som kostar multim att fixa, om man bedömer att bilen är värd att fixa till.
AC fungerar fortfarande mycket bra på min bil, till skillnad från flera nyare V60 (gamla modellen) som jag provkört där AC varit trasig eller rentav gått sönder under provkörning, och även på andra nyare Volvo som går sönder ganska tidigt.
Lägg därtill bla låsproblematik, så äts skillnaden i förbrukning sakta med säkert upp av konstruktionsfel.
Jag vet personer som kör Volvo 940 samt BMW 5-serie från 80-talet, som har råd att köpa bilar i en helt annan finansiell liga.
Den lokala Mekonomen-verkstaden sade till mig när jag var inne där och frågade om deras omdömen av tex Ford Mondeo, Toyota Avensis, franska bilar samt Volvo V70, att "den (940) ska du väl inte sälja?"
Dessutom är det svårt att hitta bilar idag som har 940 komfort.: Mjuka och stora stolar, låg nivå på däckbuller (även på grov/Svensk asfalt)
Peugeot 308 förra modellen, är den bil som kommit närmast (2013-2021) även V70 till viss del (2008-2016)
Jag vet att dagens däckdimensioner är annorlunda idag med generellt större diameter och lägre profil, (eltejpstunna däck) men tyvärr har inte bilarna anpassats till det många gånger, ty det bullrar rätt friskt i många nyare bilar, inte minst Volvo V90 som trots i sammanhanget mindre hjul med 17-tum, var oväntat känslig för grov asfalt. Samt en mängd andra nyare bilar som är bullerlådor.
Även motorn i 940 går tyst, där blev jag chockad över V60 CC D4 2,4 l, som lät mycket vid provkörning. Även nya VEA-bensin 2,0 190 Hk, samt D3 150 Hk (V70/V90) lät mer än förväntat/önskat.
En lång utläggning blev det, men fortsätt du köra 940 om du har ett bra ex. Ibland kan känslan av trygghet av en pålitlig bil, vara värt att betala lite extra för i bränslekostnader.
Bränslekostnaden är ju bara en del av bilägandet, men det är ju många andra kostnader som ofta tillkommer på en dyrare/nyare bil, många lånar tex till en nyare bil.
Tex kan ju tex en V70 D2 som drar kanske officiellt hälften av 940 grovt räknat, bli betydligt dyrare i drift, med havererad koppling (manuell) eller rasad powershift, samt havererade spridare.
Lycka till oavsett vad du väljer.

Senast redigerad av 1 Volvoold, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande bil
Volvo 940 Classic -98, lågmilare
Tidigare bilar
Volvo V70 2,5 FT - 09
Volvo 740 GL - 85
Volvo 760 GLE - 83
Volvo 360 GLT - 86
Volvo 940 Classic -98, lågmilare
Tidigare bilar
Volvo V70 2,5 FT - 09
Volvo 740 GL - 85
Volvo 760 GLE - 83
Volvo 360 GLT - 86