Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tror ni det är ekonomiskt försvarsbart att ha en gammal rödblockare som bruksbil?
Jag har en 944gl-94 som jag ägt i många år som jag brukar köra med emellanåt bara för nöjes skull( nu senaste 3 månaderna har den gått som bruksbil)

Lek med tanken att man kör ~ 2500 mil per år, bilen är inköpt för 5 år sedan för 9500:- och nu lär den väll vara värd minst det tredubblade( den är i toppskick i princip, med en tidigare ägare och 100% rostfri, nya lameller , kamrem bytt å servad kontinuerligt)

Är det vansinne att ens fundera på detta? Jag pendlar 5,5 mil per dag totalt, just nu i en 2018s vw caddy som förvisso är betald men man nojjar ju över haveri m.m som man inte kan lösa utan att kontakta verkstan.

Säg om en mordernare dieselbil ligger på 0,65 i snitt och en årsskatt på 3.500 , och 940in är ju skattesmitare snart , med billig försäkring men en bränsleförbrukning på 0,95-1,0L

Är det bara dumt?
Kan du meka det mesta själv kommer det inte bli billigare
Men man blir smått skrämd om man börjar räkna på bränslekostnad per år.. För min del 0.65 * 3000 mil * 22 kr ( soppan lär väl aldrig bli billig igen) = 42900 kr/år. Ouch :-/
Nu ha jag inte en 940 men däremot en 245 -90 så det är ju samma motor och ungefär samma förbrukning, kanske marginellt mindre då 245:an är lättare. Snittar ca 0.75-0.77 på långtur och 0.85 blandat, lite mer på vintern får man förmoda. Tycker personligen att det blivit jättebilligt att tanka, men det är väl för att jag kommer från en 960 3.0...

Man tar ikapp lite på att man slipper skatten samt inte har speciellt dyr försäkring, ca 170 kr i månaden helförsäkrat. Gör allt underhåll själv så spar en slant där. Har blivit mycket i början då jag ville styra upp bilen lite efter att jag köpte den, den var rostfri men behöver mycket omvårdnad i övrigt.

Har själv behov av lastkapaciteten så en stor bil är en nödvändighet. Även modernare storkombis drar en del, iaf om det ska vara en bensinare, och lastar ofta sämre. Tex sprillans ny V60, tjugo olika vinklar och vrår i skuffluckan gjorde att en halvstor byrå knappt gick att få in.

Det absolut starkaste argumentet är dock att man kör en 245:a, är man lagd som mig ger det en icke oansenlig mängd lycka och lugnt i själen. Inte att förkasta. ;-)
Min 745-a rullar året om som bruksbil. Blir dock inte så många mil, är numera pensionär. Haft den i omkring 15 år nu, fick den av min svåger när Volvo i Halmstad vägrade ta den som inbyte mot en ny V70, han köpte en Toyota Avensis istället..... :x
Min 745-a är i gott skick mekaniskt, rullat c:a 50000 mil och är skattebefriad sedan några år, drar dock mer bränsle (c:a 1,1 - 1,2 l/mil) mest beroende på mest småsträckor ofta lastad, med släp och 159 hk motorn. Dock ser den inte vacker ut längre, innnertaket finns nästan inte kvar, krockskada på på höger sida och klarlacken släpper på taket. Men helt underbar att köra, lastar mycket och får dra min båt och trailer (1800 kg). Den är fullt utrustad med allt som fanns då (-89) t.ex B234F motor, M46 växellåda, AC, ABS, el taklucka, el backspeglar, el lås, el fönsterhissar m.m och även 760 läderinredning och säte. Det enda som inte funkar är stolvärmen (760 hade en annan typ av stolvärme) men allt är original. Har i många år kört den på etanol, men numera rullar den på bensin igen.
Med 2500 mil / år är det inte värt det i min mening. Bränslekostnaden skjuter i höjden och det förstör hela argumentet för 940 för min del. Jag har räknat mot den V60 bensinare jag kör nu och i den första omgången när jag räknade på 210 arbetsdagar a 5,5 mil så vinner V60 med nån hundring per år.

Med 2500 mil däremot är skillnaden 5500 / år till V60's fördel förutsatt att servicekostnaden på 940'n är 0, försäkring 121kr månad, att bensinen kostar 21 kr och att 940 drar en liter per mil.

Att V60 är 3 gånger så dyr i försäkring, kostar i skatt och 1,5 service per på Volvo äts upp av att 940 drar så mycket mer vid 2500 mil/år. Sedan kan ju diskutera om den skillnaden är tillräckligt stor för att deklarera vinst för något av alternativen.
Räknar man enbart på pengar så nja, 2.5k mil/år springer snabbt iväg i kostnad, plus ~2500kr x 2 i skatt(sen är den ju skattefri). Det är svårt, om inte snudd på omöjligt, att få en gammal trött rödblockare att dra mycket mindre än 0.8l/mil - om den är manuell. Automat så är ju allt under litern värt att fira :P

Men, det finns ju andra anledningar än rena pengar till att köra bil X eller bil Y, t ex att man tycker om den, den är pålitlig, enkel att laga när något händer, osv osv.
Det är dom anledningarna till att jag fortfarande har en -97 V70 som primär bruksbil. Jag älskar den bilen, den har svikit mig en enda gång på 10 år(kass LMM), och allt utom koppling är pissenkelt att fixa till.
945an har visserligen inte svikigt mig heller, men har inte kört den speciellt många mil(svårt att rättfärdiga att skatta 2 bilar när man bara kan använda en åt gången..)... Men den uppfyller ju ungefär samma kriterier, trevlig bil(men V70in är bättre!), enkel att laga och inte så super-duper-mycket som kan ge totalt driftstopp.
Nackdelen med båda bilarna är ju då att dom drar rätt markant mycket mer bränsle än nya bilar, men det är ett surt äpple iaf jag, om än beklagandes, biter i. V70in går att pressa ner i 0.7 landsväg, men mitt körsätt brukar hamna på runt 0.8-0.85. Men det är ju ett frivilligt val jag gör :P "småskuttar" på byn där den inte hinner bli riktigt varm så ligger den på strax under litern... Ändå inte så illa pinkat av en 25år gammal T5a.

V70ins förbrukningssiffror är med E10, med gamla E5 gick den lite snålare så klart...
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]