Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
Bil Volvo V70 -12D3

På väg till ett kalas med familjen idag gick multiremmen av en km från målet. Då jag var så nära körde jag resten av streckan dit på batteriet. Tyvärr misstänker jag att skit från multiremmen fått kamremmen att kugga. Jag körde väldigt lugnt och utan att belasta. Men tyvärr uppkom ändå knackningar vid tillfällen av uppförslut. Försvann då jag minskade gas.

Vet att det inte är lätt för er att uppskatta mitt problem. Men om det är någon som varit med om liknande och kan våga sig på att gissa vad jag står inför. Hur mycket knackningar tål en Volvo D3 innan ventilerna är skrot?

Om så vad är värt att göra. En ungefärlig kostnad på ventilbyte på firma alt på egen hand.

Till saken hör att det är precis början på semestern och lär vara svårt att få tid på verkstad.
Bilen har dessutom gått 38000 mil men är för övrigt i riktigt bra skick. Men klart det sänker värdet ändå. Lönt att laga ens om ventilerna är pajj?

Jag kommer så klart skaffa ny multirem och kolla om kamremmen hoppat. Men vet inte hur man kontrollerar ventilernas skick. Tips på det? Ner o filma eller bara göra komp test?

Mvh
Du frågar hur länge du kan köra utan att motorn tar skada med en kamrem som hoppat. Mitt svar är mindre än 1 sekund innan kolvar och ventiler möts. Har du inte lååång erfarenhet av mekande med motorer, så ska du inte ge dig i kast med att lyfta toppen. Att lyfta ett topplock kräver kunskap, erfarenhet och verktyg. Du kan ju fråga dig själv huruvida du är kapabel att byta kamrem. Är svaret nej, så ska du inte fundera på att lyfta topplocket.
Tack för svar men du missförstod nog lite. Kamremmen har inte hoppat. Bara kuggar över misstänker jag. Körde som sagt bilen en bit efteråt :) Och nej jag tänker inte lyfta någon topp. Byta multirem till att börja med och sedan kolla om jag kan se om kamremmen kuggat över och isf hur mkt. Sedan vidare undersökning om ventilerna tagit skada och i så fall undrar jag om det ens är värt att lägga pengar på att laga. Bilen kanske är värd ca 30. Gått långt men mycket fint skick som sagt.

Mvh
Hände mig första semesterdagen förra året. Remmen gick av. Kamremmen hoppade 3 kugg om jag inte minns fel. Kan vart 2.
Jag nolla motorn hängde på remmen igen och ny multiem. Nu har den rullar ett år. Fortfarande inga bekymmer.
Så att ventiler mm är skrot är absolut inte säker
Gick det att köra vidare så är ventilerna ok, de blir skrot på första motorvarvet annars och då stannar motorn pga. utebliven kompression. Att den knackar beror nog på fel timing för insprutningen, så på med ny rem och nolla motorn så funkar det nog fint!
Hejsan!

Uppdatering här då, efter många sök fick jag tag på en multirem. På med den och starta motorn. Den gick igång direkt. Men efter bara några sekunder börja den gå dåligt, knacka litegrand o sedan dö. Jag provade inte starta igen. Misstanken om att kamremmen kuggat kvarstår.

Jag trodde jag skulle kunna hitta information om hur man kontrollerar hur vevaxel / kamaxlar står i förhållande till varandra. Men icke! Hittar massa om hur man bytar kamrem. Men det är inte det jag vill göra i första läget, jag vill kontrollera hur dem står först.

Hört någon prata om "tolk" att det inte finns markeringar på kamaxlarna utan att det är ett verktyg som låser fast dem i rätt position. Men är detta enda sättet att kontrollera detta? Jag har ingen sådan tolk. Var kan man få tag på en i så fall och vad kostar dem?

Hur går man annars till väga. Eftersom internet tydligen inte har den informationen kanske någon här kan upplysa mig. Borde inte vara någon kärnfysik. Bara man är noggrann.

Alternativet är att bogsera den bort till någon verkstad som har. Men då lär jag inte få tillbaka bilen försen efter semestern :/

För o slippa frågan, ja, om jag får kamremmen justerad och motorn inte är skadad kommer jag byta ut kamrem och hela kittet. Men vill inte lägga det på en motor som redan eventuellt är skrot.

Tack för svar. Mvh Fredrik
awelon skrev:Hejsan!

Uppdatering här då, efter många sök fick jag tag på en multirem. På med den och starta motorn. Den gick igång direkt. Men efter bara några sekunder börja den gå dåligt, knacka litegrand o sedan dö. Jag provade inte starta igen. Misstanken om att kamremmen kuggat kvarstår.

Jag trodde jag skulle kunna hitta information om hur man kontrollerar hur vevaxel / kamaxlar står i förhållande till varandra. Men icke! Hittar massa om hur man bytar kamrem. Men det är inte det jag vill göra i första läget, jag vill kontrollera hur dem står först.

Hört någon prata om "tolk" att det inte finns markeringar på kamaxlarna utan att det är ett verktyg som låser fast dem i rätt position. Men är detta enda sättet att kontrollera detta? Jag har ingen sådan tolk. Var kan man få tag på en i så fall och vad kostar dem?

Tack för svar. Mvh Fredrik
Det finns inget sätt att bara titta på motorn om den står rätt eller fel.
Man behöver riva kåpor och nolla motorn för att se detta. Antingen ställa motorn för hand i ÖD och titta om kolven är i vändläge genom 1:ans spridare. Eller att kolla märkningarna på vevaxel och kamaxel står rätt. Man måste ta bort drivremmar, remskiva och kåpor runt transmissionen för att göra detta.

Sen är jag lite inne på vad en föregående skribent skrev, att den kan inte kugga över. Då i så fall är det så att kamremmen skrot , remmen har förlorat sina tänder. Mitt råd är att inte start bilen alls i det här läget.
Tack för svar Doomis.

Jag hittade lite att läsa på nu i min sökning efter tolk verktyget. Jag hade svårt att få fram vilken motor diskussionen handlade om. Men det lät som tolk var ett måste om man ville vara säker på att få det rätt. Att man inte alls kunde lita på markeringar på drev/skivor.

Det får mig att vackla i min inställning till att göra detta själv. Då jag kommer få lägga ut runt 1500 - 2000kr för enbart själva verktyget ändå. Ska se om jag får tag på en verkstad nästa vecka. Om något är öppet och har tid.

Ang kamremmen hoppat. Jag förstår vad ni säger. Men remmen är vad jag kunnat se och varför skulle motorn annars helt plötsligt börja gå som en potta skit bara för att generatorn blev bortkopplad? Kan ju givetvis hoppas att ni har rätt. Men jag chansar nog inte utan kollar upp motorn först.

Mvh Fredrik

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]