Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tyson855
Hej.

Det är så att solen har bränt en del av mitt baksäte så lädret har dragit ihop sig. Jag har helförsäkring med trygghetspaket där plötslig och oförutsedd olyckshändelse i kupé ingår, men volvia anser inte detta vara det.
Jag har hört att Volvo ska ha haft problem med sitt läder förr, men hittar inget om de.

Är det någon som varit med om något liknande med sin bil eller bekants bil?

Jag slänger med ett foto på skada. 1 är hela puffen torkad. 2 är bara den fläcken. 3 är bara den delen av sätet.
74E00E8A-66C5-4503-8185-62575F601DF0.jpeg
74E00E8A-66C5-4503-8185-62575F601DF0.jpeg (525.95 KiB) Visad 1195 gånger
Behöver all info ni har. Jag har inga barn eller djur och inte spillt något.

Tack på förhand
av dannesk
Försäkringsbolaget har ju rätt i sin bedömning, detta är ingen plötslig oförutsedd skada orsakad av någon om solen skulle orsakat det.

Hur kan solen har orsakat detta och just på vissa partier och inte andra ytor som är OK, rutorna på bilen har ju UV-skydd? Ser ut som att det skulle varit utsatt för något kem eller liknande. Aldrig hört eller sett att Volvo skulle haft just detta bekymmer med sin skinnklädsel.
av Tyson855
dannesk skrev: ons 20 jul 2022, 21:41 Försäkringsbolaget har ju rätt i sin bedömning, detta är ingen plötslig oförutsedd skada orsakad av någon om solen skulle orsakat det.

Hur kan solen har orsakat detta och just på vissa partier och inte andra ytor som är OK, rutorna på bilen har ju UV-skydd? Ser ut som att det skulle varit utsatt för något kem eller liknande. Aldrig hört eller sett att Volvo skulle haft just detta bekymmer med sin skinnklädsel.
Vad jag kan se i försäkringsvillkoren så står det inte att det måste vara en person som orsakat skadan.
Inga kemikalier har använts. Killen på Volvo trodde det är från framrutan.
av Tyson855
Perra83 skrev: ons 20 jul 2022, 23:04 Ser väldigt konstigt ut. Har det droppat från takluckan eller nått?
Har ingen taklucka
av dannesk
Tyson855 skrev:Vad jag kan se i försäkringsvillkoren så står det inte att det måste vara en person som orsakat skadan.
Inga kemikalier har använts. Killen på Volvo trodde det är från framrutan.
Men det är ju inte en plötslig oförutsedd, händelse i kupén som du kan tidsbestämma när det hände det är vad allriskförsäkringen avser. Hade du råkat sätta dig i bilen med en skruvmejsel och skurit upp klädseln eller tvärnitat och en färgburk spuckit i bagaget det är en händelse.
Detta måste pågått under lång tid om solen skulle orsakat det men då skulle andra ytor på inredningen också vara påverkade. Detta är ju bara ett begränsat/delvis område som påverkats, låter mer som ett materialfel så tar inte försäkringen det.
Har du haft bilen sedan den var ny?
av Doomis
Fast är det där verkligen läder. Är det inte vinyl?
Som föregående skrivare skrev, finns på varenda bildemontering.

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]