Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av edhunter
Hej!

Äger en 940 - 96 aut ltt och igår kväll upptäckte jag att det rann kylarvätska ur hålet uppe tilll höger på kylaren (se bild). JAg undrar vad som har hänt? SKa det sitta ngt i det hålet eller har något "skjutits" ut av ev övertryck? När jag häller i kylarvätska nu så rinner det ut genom det hålet. Tacksam för hjälp
Bild
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, det ska sitta en plugg där.
Har du tur så ligger den kvar på plasten under motorn, annars får du skaffa en ny. Köp både pluggen och gummit så är det större chans att den sitter kvar.
av Masken
Sparkz skrev:Japp, det ska sitta en plugg där.
Har du tur så ligger den kvar på plasten under motorn, annars får du skaffa en ny. Köp både pluggen och gummit så är det större chans att den sitter kvar.
Jag råkade ut för samma sak, men min plugg sitter fast i två temp-givare?.
Vad heter denna plugg om jag skall köpa en ny?
Min har flugit ut två ggr i rad, men det går att trycka in den och det går trögt att trycka in den.
Jag har iofs en 745 -89.

För att undvika övertryck tipsade mekanikern mig att borra ett litet hål i locket till expansionskärlet, då går trycket ut den vägen.
Så nu har jag gjort det, så får vi se.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Masken skrev:
Sparkz skrev:Japp, det ska sitta en plugg där.
Jag råkade ut för samma sak, men min plugg sitter fast i två temp-givare?.
Vad heter denna plugg om jag skall köpa en ny?
Min har flugit ut två ggr i rad, men det går att trycka in den och det går trögt att trycka in den.
Jag har iofs en 745 -89.

För att undvika övertryck tipsade mekanikern mig att borra ett litet hål i locket till expansionskärlet, då går trycket ut den vägen.
Så nu har jag gjort det, så får vi se.
Det finns en ventil i locket som ska se till att du har
rätt övertryck i systemet. Att din plugg flyger beror nog mera på att den
är trasig så att den inte får det grepp den ska ha. Fråga på Volvo vad
det är för plugg du ska köpa.
av Masken
OK, tack.
iofs så körde jag i går i cirka 30 minuter utan att någonting hände, lite fuktigt vid locket bara.
Men pluggen satt kvar och då tyckte meken att jag kunde ha det så.

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]