Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är det fjärde gången jag byter olja på bilen och varje gång jag slår på olja kommer jag ända upp till max på den elektriska oljestickan. Det ska vara 5,2 liter olja enligt uppgift. Förra gången jag bytte slog jag på 4,5 liter och den gick ända upp till max. Vid bytet idag slog jag på 4,0 liter och den gick ändå upp på max. Man kan ju undra hur lite man ska slå på för att det ska bli lagom? Någonstans på mitten skulle jag vilja ha det. Eller är det bättre att slå på 5,0 liter (hela dunken) och strunta i den elektriska oljenivåmätaren?
Boken, oljeguiden med flera, den uppgiften är tydlig, det ska slås på 5,2 liter.
Jo det stämmer, man måste ha kört en viss sträcka, bilen måste ha stått stilla en stund och den måste stå i våg, för att man överhuvudtaget ska ha möjlighet att se oljenivån i instrumentet.
Jag är ingen bilmekaniker men har ändå 40 års erfarenhet av att byta olja på diverse motorer. Min erfarenhet säger mig att man kan ta det lite försiktigt med den sista skvätten. Ofta blir det lagom mycket olja i motorn innan man har slått på hela volymen enligt specifikationerna och ofta blir det över max på oljestickan om man slår på hela volymen på en gång.
Om jag har en dunk med 5 liter olja slår jag på det mesta och sparar den sista halvlitern tills; jag låtit oljan runnit ner, låtit motorn snurra lite och tittat på stickan. När jag kommit så långt och tittar på den här "elektroniska oljestickan" så visar den på max. Då fortsätter jag givetvis inte att slå på den sista halvlitern. Efter att ha kört mer än 3 mil och mycket mer för den delen, så visar den fortfarande på max. Jag kör alltså runt med 4,5 liter olja i en bil som ska ha 5,2 liter och "oljestickan" visar på max. Det enda jag kan göra är att komma ihåg att nästa gång jag byter olja; ta det ännu försiktigare och spara den sista litern tills efter jag tittat på stickan.
Efter att kört runt i flera tusen mil med max på stickan är det dax att åka iväg på en semestertur och jag kontrollerar oljenivån innan avfärd. Som alltid står den på max och vi ger oss iväg. Efter två mil plingar det till, instrumentet visar oljenivå låg, fyll på 0,5 liter olja. Hur kan detta ske undrar man ju! Hade det varit en oljesticka värd namnet, elektronisk eller mekanisk och jag hade sett att den var närmare min än max hade jag ju slagit på en skvätt olja innan avfärd.
Har för mig att det stod i en annan tråd här att instrumentet bara kunde känna av tre nivåer. Det stämmer nog. Men jag har aldrig sett att den visat annat än antingen "Max" eller "Låg, fyll på 0,5 liter olja". Kanske för att jag aldrig slagit på 6 liter i den lilla 2 litersmotorn som jag inte fått se "Hög, tappa ur 0,5 liter".
Att stickan inte är linjär, det stämmer sannerligen. Står det "Låg" och man slår på så lite som 2 dl hoppar den genast upp till "Max". Jag börjar föstå att den här "elektroniska oljestickan" bara är en bluff. Den kan inte känna av annat än låg oljenivå. Den är inte mer avancerad än givaren i spolarvätskebehållaren på en Saab 9000, den lyste orange i instrumentet och då visste man att det var dags att fylla på spolarvätska.
Jag brukar fylla på enligt spec och nöja mig med det.
Enligt några trådar ska det finnas en funktion i Vida där man "nollar" mätaren vid oljebyte, jag har varken använt eller letat efter funktionen dock.
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]