Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Miljölampan tändes, bilen går bra, läser ut felkoder 3-2-2 (LHJ 2.4) Renbränning av LMMs tråd fungerar ej
och 2-4-1 EGR-system defekt.

LMM byttes för något år sedan. Har aldrig gjort något åt EGR-systemet. Aldrig rengjort vevhusventilationen heller. I övrigt nya stift, tändkablar, olja, luft- och oljefilter, kam- och aggregatremmar, vattenpump, tempgivare, mm. Bilen behöver inte besiktigas igen förrän 2024 så iofs kan jag kanske vänta med detta. Har inte kollat bränsleförbrukningen sedan lampan tändes för några veckor sedan.

OM jag nu skulle kika lite mer på detta, var börjar man? Kolla efter läckor mha startgas? Rengöra LMM? Tacksam för tips :-)
vafförärdetpådetteviset skrev:felkoder 3-2-2 (LHJ 2.4) Renbränning av LMMs tråd fungerar ej
Varje gång du stänger av motorn ska tråden "brännas" ren. Det sker med en hög ström en mycket kort stund. Kan tråden vara av? Detta fenomen är om inte vanligt så i alla fall oftare på bilar med sportluftfilter. Finns säkert felsökningsschema på LMM i handböcker eller liknande
vafförärdetpådetteviset skrev:2-4-1 EGR-system defekt.
Det är ganska vanligt att det sotar igen i röret till och/eller i själva EGR-ventilen. Händer även att röret rostar sönder eller att ventilen kärvar
Tack för svar :-)

Jag tror att jag kan ha en LMM liggande, kan testa med den isf.

EGR:en får jag kika i handböckerna på, kan ingenting om denna.

Tror du att felkoderna kan ha ett samband?
Jag vet inte om det är till någon nytta, men jag fick exakt samma två felkoder på min 945 med B230FD i våras, helt ur det blå och utan att bilen gick sämre. Drog stabilt strax under 0.8 och gick som vanligt hem från Skåne till norra Dalarna. Nollade sedan koderna som inte kommit tillbaka.

Gissar på någon form av hicka i boxarna??

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]