Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alan5
Köpte en v60 2016 D4
Efter 50km när jag körde hemåt så fick jag motorlampan lysst och även efteråt en skölpadda på displayen. Billen har dock lite sämre kraft och rullar inte snabbare än 120km/h
Jag har bytt Luftmassmätaren på bilen i samband med oljeservice och motor samt kupe luft filter bytt. För verkstad påstod att det är det som är felet. Men är väl samma.
När jag kollade själv på en universal OBD läsare, då får jag en upprepad felkod som heter
P00BC 00
Är det någon som kan tipsa vad det är för fel?
Jag bor i Schweiz och har varit på en Volvo Verkstad. Ska man säga som tur eller otur så har de inte hittat felet Därför fick jag inte betala för felsökningen. Annars kostar det hur mycket som helst här nere :(
Senast redigerad av 2 Alan5, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vanliga saker som är fel är väl framförallt givaren på insuget, och egr ventilen.

Egr borde vara uppdaterad till senaste på din, så jag hade nog försökt med givaren på insuget.

Dina felkoder är svårtolkade när de är universal, och borde heta exempelvis ecm-xxxxx om de kommer från volvoverkstad.

viewtopic.php?f=70&t=155078&start=20
Användarvisningsbild
av Cotag
Tube-klipp på hur man kan smörja upp en kärvande EGR-ventil. Kolla om din går tungt/sitter fast.

Användarvisningsbild
av Cotag
Jag har ingen aning om hur reklamationsrätten på begagnade bilar ser ut i Schweiz, framgår inte heller om du köpt privat eller på firma.
Ganska uppenbart att säljaren känt till problemet och antagligen bara nollat bort koderna.

Ovan info/länkar är bara vad det "brukar" kunna vara när sköldpaddan tänds på din motormodell. Att kolla givaren och om ventilen sitter fast är billigt om man gör det själv, men ersätter såklart inte en felsökning med ordentliga felkoder.

Lycka till
av Alan5
Cotag skrev: tis 19 jul 2022, 18:29 Tube-klipp på hur man kan smörja upp en kärvande EGR-ventil. Kolla om din går tungt/sitter fast.

Är det något man ska våga peta själv? eller trots det lämna hos en verkstad och meddela att jag vill ha detta arbeta åtgärdat!!
av Alan5
Cotag skrev: tis 19 jul 2022, 18:38 Jag har ingen aning om hur reklamationsrätten på begagnade bilar ser ut i Schweiz, framgår inte heller om du köpt privat eller på firma.
Ganska uppenbart att säljaren känt till problemet och antagligen bara nollat bort koderna.

Ovan info/länkar är bara vad det "brukar" kunna vara när sköldpaddan tänds på din motormodell. Att kolla givaren och om ventilen sitter fast är billigt om man gör det själv, men ersätter såklart inte en felsökning med ordentliga felkoder.

Lycka till
1000 Tack för vart enda ord..
Jag köpte hos en firma. Men pga priset fick jag skriva på att bilen har INGA som helst garanti.
Så som du säger, han har säkert raderat alla felkoder.
Med andra ord EGR-Ventilen skall byras tycker du istället för att rensas? Givaren byter jag också. Fick höra att Bosch model är mycket billigare och samma kvalitet.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.