Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobiasand
Hej!

I samband med uppdateringen 2.2 så har min bil slutat att reagera när jag säger ”Hej Google”. Detta har hänt flera gånger innan också sporadiskt, men då brukar det alltid fungera att starta om systemet (hålla inne Home 20 sekunder). Assistenten brukar då alltid komma tillbaka, men inte denna gången. Har provat starta om flera gånger. Det funkar dock att trycka på rattknappen och sedan funkar assistenten som vanligt. Jag provade att avinstallera uppdateringarna till assistent via Playbutiken och då funkar ”Hej Google” igen, så kör alltså på en äldre version av appen tillsvidare.

Någon som märkt av samma problem bland er som har en bil med AAOS?
Användarvisningsbild
av bem
Jag är inte förvånad att en app kan strula efter en mjukvaruuppdatering i en Volvo Google-bil. Jag har råkat ut för det med Spotify, fast där hjälpte det att avinstallera den och installera den igen via Google Play i bilen. Då fick jag samtidigt senaste versionen av Spotify appen antar jag. Det var vid uppgradering till 2.1. Jag vågar inte installera 2.2 eftersom det finns risk bilen kanske inte startar sen. Att Google-assistenten behövde få senare uppdateringar avinstallerade lät inget vidare, det är ju en app som är installerad från fabrik så att säga. Kanske bara just din bil som trilskats med assistenten, vi får se om fler upptäcker det efter uppgradering till 2.2. Bra att lösningen är den du nämner. Om det är ett utbrett problem tyder det kanske på att Volvo Cars inte testar ordentligt innan varje ny mjukvaruversion släpps?
Inte dåligt du lista ut hur lösningen var med assistenten i fallet när du skall få ”tanten” lyssna på din aktiveringfras ”Hej Google”.
Ännu en anledning kanske att hålla sig undan från 2.2? En annan är ju att man riskerar att bilen inte startar efter uppgradering till 2.2 (finns tyvärr en del exempel på det i en annan tråd här på jag rullar).
Vilken Volvomodell har du? MY22 early eller late?
Senast redigerad av 7 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Funk
När det hänt på bl.a Polestar så har det räckt att starta om infotainmentsystemet. Håll in hemknappen i ca.20-25sekunder..

/Thomas
av tobiasand
Funk skrev: sön 17 jul 2022, 07:36 När det hänt på bl.a Polestar så har det räckt att starta om infotainmentsystemet. Håll in hemknappen i ca.20-25sekunder..

/Thomas
Precis Thomas, brukar funka för mig med att göra såhär. Men som jag skrev ovan så fungerar inte detta denna gång trots att jag provat flera gånger. Någon av er som råkat ut för samma nu? Funkar som sagt med en tidigare version nu dock…
av tobiasand
bem skrev: sön 17 jul 2022, 07:06 Jag är inte förvånad att en app kan strula efter en mjukvaruuppdatering i en Volvo Google-bil. Jag har råkat ut för det med Spotify, fast där hjälpte det att avinstallera den och installera den igen via Google Play i bilen. Då fick jag samtidigt senaste versionen av Spotify appen antar jag. Det var vid uppgradering till 2.1. Jag vågar inte installera 2.2 eftersom det finns risk bilen kanske inte startar sen. Att Google-assistenten behövde få senare uppdateringar avinstallerade lät inget vidare, det är ju en app som är installerad från fabrik så att säga. Kanske bara just din bil som trilskats med assistenten, vi får se om fler upptäcker det efter uppgradering till 2.2. Bra att lösningen är den du nämner. Om det är ett utbrett problem tyder det kanske på att Volvo Cars inte testar ordentligt innan varje ny mjukvaruversion släpps?
Inte dåligt du lista ut hur lösningen var med assistenten i fallet när du skall få ”tanten” lyssna på din aktiveringfras ”Hej Google”.
Ännu en anledning kanske att hålla sig undan från 2.2? En annan är ju att man riskerar att bilen inte startar efter uppgradering till 2.2 (finns tyvärr en del exempel på det i en annan tråd här på jag rullar).
Vilken Volvomodell har du? MY22 early eller late?
Ah ja precis, har också läst att den del bilar behövt bärgning osv. Min kunde dock utan problem installera uppdateringen, CarPlay fungerar fint osv. Har en MY22 early Volvo V90 T8
Användarvisningsbild
av metal
Har hänt mig ett otal gånger att "assistenten" slutat reagera på röstkommandot Hey Google eller Ok Google. Säkert redan från mjukvara 1.5.
Dock har det hittills hjälpt med omstart via home knappen. Får hoppas man kan slippa detta fortsättningsvis, speciellt om man måste börja gå in och avinstallera och ha sig...

Skickat från min SM-X800 via Tapatalk

av tobiasand
metal skrev: sön 17 jul 2022, 10:54 Har hänt mig ett otal gånger att "assistenten" slutat reagera på röstkommandot Hey Google eller Ok Google. Säkert redan från mjukvara 1.5.
Dock har det hittills hjälpt med omstart via home knappen. Får hoppas man kan slippa detta fortsättningsvis, speciellt om man måste börja gå in och avinstallera och ha sig...

Skickat från min SM-X800 via Tapatalk
Precis, brukar alltid hjälpa, men inte nu för mig. Testade en gång att byta profil och fick det att funka tillfälligt, men sen slutade den igen. Kör således på den gamla versionen så länge, man avinstallerar bara uppdateringarna i PlayButiken, funkar lika bra ändå just nu…
av Jimster
Samma för mig, tidigare uppdateringar där jag hade samma issue så hade assistenten dock avbockats för "hey google". Så var inte fallet nu.
Inte hela världen för mig, å carplay har jag haft noll nytta av, ni får gärna ge ideér för vad ni använder det till.

Men numera blir det tydligen att trcka knapp på ratten. Tillsvidare :)

Jimmy
Användarvisningsbild
av Funk
I flera Polestarforum har man klurat ut att om man tvingar appen att stanna så funkar det efteråt.
Nu har jag semester så ingen Volvo att testa på , men i PS går man in i appinställningar och tvingar stopp så fungerar det efteråt. Ett par personer har också rapporterat att om man i playstore väljer Google : mina appar - "ta bort uppdateringar" och återinstallerar dem så fungerar det igen.

Kanske hjälper detta något .

/Thomas

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]