Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har köpt en XC70 2.5T -04 som gått 20.500. Den är servad av Volvo fram till 17500 mil och där efter servad av en bekant. Det var han som tipsade mig om att den skulle säljas.

Har gått igenom och fixat i ordning bilen som ska bli vår daily driver.

När jag testar hur tätt det är i vevhusventilationen så andas den lite genom oljepåfyllningen. Den blåser upp en gummihandske lite halverst. Lägger man handen på så upplever man att inte att den andas något genom oljepåfyllningen.

Hur bråttom är det att rengöra vevhusventilationen? Går det att ge en svar på denna fråga?

Runt nyår har det gått ett år sedan senaste service så jag skulle kunna boka tid på Volvo så får de fixa det då. Tror det ligger i intervallet för nästa service.

Någon som vet vid vilka mil vevhusventilationen ska ses över?

Jag skulle vilja åtgärda detta innan den börjar trycka ut olja på något annat ställe och det blir mer som måste bytas.

Tusen tack!
144 skrev:MIn bil tryckte ut oljestickan när ett litet smalt rör under insuget hade blivit igensatt, det är troligtvis samma fel på din.
Se min tråd här: viewtopic.php?f=19&t=161440
Stort tack, den ska jag titta på. Verkar ju gå göra själv.
trasker skrev: lör 16 jul 2022, 22:05 Stort tack, den ska jag titta på. Verkar ju gå göra själv.
Inga problem, har du lite mekvana fixar du det själv. Köp nya packningar till insuget och även till gasspjället innan du börjar så kan du ta bort och göra rent det samtidigt. De nedersta skruvarna som håller fast grenröret är svåra att komma åt men du behöver inte skruva ut dem helt, bara lossa dem sen kan du lyfta grenröret uppåt.
144 skrev: sön 17 jul 2022, 11:32
trasker skrev: lör 16 jul 2022, 22:05 Stort tack, den ska jag titta på. Verkar ju gå göra själv.
Inga problem, har du lite mekvana fixar du det själv. Köp nya packningar till insuget och även till gasspjället innan du börjar så kan du ta bort och göra rent det samtidigt. De nedersta skruvarna som håller fast grenröret är svåra att komma åt men du behöver inte skruva ut dem helt, bara lossa dem sen kan du lyfta grenröret uppåt.
Tack, det ska jag göra. Hur många timmars jobb är det första gången på ett ungefär?
trasker skrev: mån 18 jul 2022, 22:24 Tack, det ska jag göra. Hur många timmars jobb är det första gången på ett ungefär?
Svårt att säga, det är ju en hel del grejer att lossa, multiremmen måste av så man kan flytta styrservot åt sidan för att komma åt att ta bort termostathuset för att i sin tur kunna lossa insuget. Att tömma kylsystemet är inte nödvändigt, det rinner ut en skvätt så man får toppfylla efteråt. Just det, en ny packning till termostathuset kan ju vara bra så det blir tätt igen, eller passa på att byt det om du vill ha en ny termostat. Packningen ser ut såhär: https://www.trodo.se/packning-termostat-fa1-550-990

Räkna med att hålla på en hel dag, sen är det ju fördel om du har en annan bil att åka i under tiden ifall det jävlas.
144 skrev: tis 19 jul 2022, 08:36
trasker skrev: mån 18 jul 2022, 22:24 Tack, det ska jag göra. Hur många timmars jobb är det första gången på ett ungefär?
Svårt att säga, det är ju en hel del grejer att lossa, multiremmen måste av så man kan flytta styrservot åt sidan för att komma åt att ta bort termostathuset för att i sin tur kunna lossa insuget. Att tömma kylsystemet är inte nödvändigt, det rinner ut en skvätt så man får toppfylla efteråt. Just det, en ny packning till termostathuset kan ju vara bra så det blir tätt igen, eller passa på att byt det om du vill ha en ny termostat. Packningen ser ut såhär: https://www.trodo.se/packning-termostat-fa1-550-990

Räkna med att hålla på en hel dag, sen är det ju fördel om du har en annan bil att åka i under tiden ifall det jävlas.
Tack för tipsen! Jo har ju kvar V70in ett tag till så jag får fixa detta innan jag säljer den :-)
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]