Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60Larsa
Hej skulle byta bromsar bak på min V60 D3 -2012.

När jag skulle pressa tillbaka bromskolven bak så passade inte adaptern till bromskolvserktyget i bromskolven. Jag har Biltemas sats med 15 delar.

Var får man tag på rätt bromskolvsverktyg till min V60?

Mvh Larsa som är tacksam för svar
av Lobocut
V60Larsa skrev: fre 15 jul 2022, 20:32 Har kört in elektriska parkeringsbromsen med ett batteri. Provat få in bromskolven med en tving. Den sitter fast som berget
Först och främst, sluta använda felaktiga sätt att få in parkeringsbromsen. Du kommer antagligen få felkod i instrumentpanelen, när allt är klart. Finns billiga felkodsläsare som kan sätta bromsarna i serviceläge.

Om kolven inte går att trycka in, då har du antagligen kört den elektriska parkeringsbromsen åt fel håll. Eller så har den rostat fast.
av V60Larsa
Jag kollade lite på Youtube och där körde de batteri. Var inte medveten om att det var felaktigt. Antar att man inte ska tro på allt man ser. Får skaffa en felkodsläsare helt enkelt
av klacken
Att använda batteri funkar lika bra som felkodsläsare, dom gör samma sak. Bara en elmotor som körs åt något håll. Inga felkoder kommer heller. Har du kört motorn åt rätt håll och kolven inte går att trycka in så har den kärvat fast
Användarvisningsbild
av Micce1980
klacken skrev: lör 16 jul 2022, 20:41 Att använda batteri funkar lika bra som felkodsläsare, dom gör samma sak. Bara en elmotor som körs åt något håll. Inga felkoder kommer heller. Har du kört motorn åt rätt håll och kolven inte går att trycka in så har den kärvat fast
+1

Gjort det fler gånger än jag kan räkna. Man får dock vara försiktig när man lossar kontakten mellan elhandbroms och dess kontakt. Är man osäker så klart bättre att använda ”dator”
av cim95nj5
Biltemas sats med 15 är väldigt bra om man byter bromsklossar på en VW, men där finns ingen adapter som passar på Volvo V60.
På Volvo V60 funkar Biltemas enkla bromskolvsvertyg väldigt smidigt. Art nr 19-287 menar jag.
För att lossa parkeringsbromsen behövs varken felkodsläsare eller batteri. Om man skruvar av plastdosan/bromsen är det bara att skruva tillbaka den hela vägen med skruven i mitten.
av klacken
Dom flesta som lossar elmotor får problem med fukt i den efter en tid eller drar sönder öronen på den. Batteri är mycket säkrare.
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]