Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Sedan jag hämtade ut min V70 -04 så har jag hört ett tja..."brummande" är inte rätt ljud och inte heller "tjutande" men ett bi-ljud som inte verkar komma från vägen, motorn eller upphängningar osv, mer "uuummmummmmummmmmuuuuuuuuuhhhmmmmmm" om ni förstår. :D Inte ett helt statiskt ljud utan det kommer och går lite, dock ökar det inte i tonläge vid högre hastighet vilket det väl skulle göra om det var ett lager.

För att få klarhet i om det är något av "standardfelen" så gjorde jag ett M-test i förrgår och även testaren noterade "missljud vänster fram" men kunde inte se vart det kom ifrån. Han kollade allt, upphängningar, motorfästen, stag, hjullager osv osv men inte ett fel så långt ögat nådde. Bilen gick igenom utan mer än 2 anmärkningar, dels detta ljudet och dels att passagerarstolen glappar i mellanläget på tilt-funktionen. Varje gång jag startar eller stannar och någon sitter i stolen låter det "knock"...och sen när jag gasar.."knock" igen. :roll: Tydligen ett vanligt problem hos Volvo sa han!?

Ljudet är dock kvar och jag upptäckte igår när jag körde på en nyasfalterad väg att det minskade kraftigt. Är det däcken trots allt? Har 16" 205, 55 profil sittade på...Continental tror jag det är, orginal på Volvos 16" tydligen efter vad jag har hört.

Vad tror ni?

(Nu blev jag visst utrikesminister i Volvoland också.... :lol: )
av NCR
Igår lämnade jag in bilen till Bilia och fick en trevlig V50 som lånebil (gratis i.o.m. Happy Deal-garantin). Efter 5-6 timmar ringer teknikern och säger att glappljudet i passagerarstolen gör att han måste beställa ett nytt underrede till stolen och undrar om jag kan tänka mig att behålla lånebilen tills nästa dag. Känns skönt tycker jag, istället för att "laga" det så det håller ett tag till så byter dom ut till nytt. :) Ljudet däremot säger han kommer ifrån däcken. Jag har haft många bilar, allt från BMW till Seat innan och jag har haft däck som har varit nya och som har varit väldigt slitna, men aldrig hört ett sånt här ljud p.g.a. det. Underligt. Är det för att V70´n känns så tyst för övrigt som gör att man uppfattar det här durande, malade ljudet eller är det Contidäcket som är skräp?

Men men, efter att ha kört V50 nu i ett dygn är jag i alla fall nöjd att jag valde en V70. Inget fel på V50 nu alltså, men den känns klenare, inte i motorn eftersom det är en 2,4:a utan i byggkvalitet. Det brusar från dörrarna, det knirkar i instrumentpanelen, lädret i ratten känns fake och reglagen känns små och bräckliga. Sen har iofs V50 en stabilare sättning vilket gör att man kan smiska runt den i rondellerna på ett helt annat sätt än V70´n men ändå.

Långt inlägg kanske men alltid roar det nån. :)
av NCR
En liten uppdatering.

Jag åkte runt med mitt missljud på vänster fram (tycker jag att det kommer ifrån i alla fall) men till sist så ruttnade jag och åkte till Bilia med bilen. Verkmästaren, jag och killen som är ansvarig för Happy Deal åkte väl runt i 15 minuter, jag satt i baksätet bakom förare och sa till så fort jag hörde ljudet.."där.......nu.....där...hör du inte?....nu.....och nu...." men ingen av dem hörde ett dugg.

När vi kom tillbaka till verkstaden kände jag mig något deppig men då sa verkmästaren att "vi får installera gummibussningar i fjäderbens-nånting, och om du fortfarande hör ljudet så ...tja...då får vi ju byta ut bilen åt dig till en likadan med samma milantal osv för det är ju du som kund som skall vara nöjd."

Jag höll på att svimma, vilken service!!

Så nu på måndag skall den in för installation av dessa gummin som folk har pratat om här på forumet. Verkmästaren kallade mitt "fel" för "resonansljud" vilket stämmer bra, men tydligen är det väldigt svårt att hitta VAD som orsakar ett sånt här problem.

Vad tror ni kunniga? Är det däcken?? Kör idag med Continental ContiSportContact, 205, 55 16" och de har väl gått i lite mer än 2 år kan jag tro. Ser ganska fräscha ut men lite slitna är de ju.

Vilket märke rekommenderar ni som nästa däcksval? För Continental köper jag aldrig igen!
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
om jag får gissa (är ju skitsvårt att gissa utan at kört bilen) så tror jag mdu hör vägjlud, vägljudet hörs högre med vissa däck, men du kan slänga på presis lika dana som du har & vips är det tyst, konstigt men sant.

gummi mellanläggen man monterar är för att minska vägljudet & jag tror dom sitter standard på en 04:a
men dom är inte likadana som dom man eftermonterar.
om man nån gång åkt med felaktig cambervinken kan hjulen slitas konstigt 8bli trappiga) & detta ger oljud.
av NCR
CarMan skrev:jag tror dom sitter standard på en 04:a
men dom är inte likadana som dom man eftermonterar.
om man nån gång åkt med felaktig cambervinken kan hjulen slitas konstigt 8bli trappiga) & detta ger oljud.
Kan stämma ja, det där med cambervinklarna, för det var nämligen det dom gjorde på verkstaden innan, dvs komplett hjulinställning samt balansering av samtliga däck. Tidigare ägaren hade inte fixat med det.

När det gäller gummina påstod verkmästaren att dom inte satt på min (modellår 2004, tillverkad April 2003) vilket han kom fram till genom att helt enkelt lysa in över hjulet fram och se att det inte fanns nåt gummi där. Man kunde tydligen se det!?

Du har inget speciellt däck att rekommendera som är känt för att vara tyst?
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Man ser gummiinlägget i botten av fjäderskålen, bara genom att titta in i hjulhuset. Min V70 hade inte dessa som standard, men monterades på grantin pga. klonkande missljud. Bilen blev då även lite tystare.
Jag vet att alla -04:or inte har dessa ftån fabriken, förmodligen för att de inte kom i början av modellår 04 (mars 03).

/Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Man ser gummiinlägget i botten av fjäderskålen, bara genom att titta in i hjulhuset. Min V70 hade inte dessa som standard, men monterades på grantin pga. klonkande missljud. Bilen blev då även lite tystare.
Jag vet att alla -04:or inte har dessa ftån fabriken, förmodligen för att de inte kom i början av modellår 04 (mars 03).

/Henrik
av Ronin
Hej.
Hoppas det fungerar med gummiskålarna. Det avhjälpte mitt problem i alla fall. Det var inte det vanliga vägljudet jag hörde, utan ett högre störande ljud vänster fram mellan 60-110 km/h. (svårt att beskriva).

Återkom gärna med info när skålarna är utbytta.
Användarvisningsbild
av ufriman
ang Ojudet, missljudet
Har kört olika V70 nya som gamla genom mitt jobb på volvo
Har märkt att just conti däcken fram får den egenskapen. medan de som kör på Pirelli P6000 däck inte får det.
/Ulf
Användarvisningsbild
av CarMan
ufriman skrev:ang Ojudet, missljudet
Har kört olika V70 nya som gamla genom mitt jobb på volvo
Har märkt att just conti däcken fram får den egenskapen. medan de som kör på Pirelli P6000 däck inte får det.
/Ulf
dom gammla p6000 är halt värdelösa, dom skapar högt vägljus & får lätt hajtänder
(det är min erfarenhet av dom)

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]