Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DHv70
Hej!

Jag har en v70 som rullat ca 27k mil. Köpte den för ett år år sedan och aldrig haft några problem, besiktningen ua varje gång. Sedan någon månad hörs ett gnisslande missljud när man kört över ojämnheter tex farthinder, hörs både inne å bilen men även utanför och ljud kommer från höger sida bak. Jag kan provocera fram ljudet om jag vickar på bilen och då hörs det från hö bakhjul. Ibland så försvinner ljudet och då kan jag inte heller ”skaka” fram det. Har haft bilen inne hos mekonomen som inte hittat felet, men fick en dålig känsla från stället. En annan firma bedömer att det rör sig om länkarmsbussningar bak som behöver bytas.

Min fråga är dels vad ni som kan detta skulle värdera att ett rimligt pris för byte är? Fått två förslag på 9000kr resp 11000kr vilket känns saftig. Min andra fråga är om det är värt att laga på en bil som kanske är värd 40k, skulle ni som inte kan skruva själva laga bilen för att det är en bra bil eller är det ett tecken på att man skall göra sig av med den?

Tack på förhand!
av Yaniz
DHv70 skrev:Hej!

Jag har en v70 som rullat ca 27k mil. Köpte den för ett år år sedan och aldrig haft några problem, besiktningen ua varje gång. Sedan någon månad hörs ett gnisslande missljud när man kört över ojämnheter tex farthinder, hörs både inne å bilen men även utanför och ljud kommer från höger sida bak. Jag kan provocera fram ljudet om jag vickar på bilen och då hörs det från hö bakhjul. Ibland så försvinner ljudet och då kan jag inte heller ”skaka” fram det. Har haft bilen inne hos mekonomen som inte hittat felet, men fick en dålig känsla från stället. En annan firma bedömer att det rör sig om länkarmsbussningar bak som behöver bytas.

Min fråga är dels vad ni som kan detta skulle värdera att ett rimligt pris för byte är? Fått två förslag på 9000kr resp 11000kr vilket känns saftig. Min andra fråga är om det är värt att laga på en bil som kanske är värd 40k, skulle ni som inte kan skruva själva laga bilen för att det är en bra bil eller är det ett tecken på att man skall göra sig av med den?

Tack på förhand!
Det där prisförslagen är helt uppåt väggarna; du ska kunna få bussningarna ifråga bytta för 4-6 000 kr. Ja, det är i högsta grad värt att byta bussningarna. Det är "standard" att de byts efter 10 000-15 000 mil. Volvo borde nästan kalla det för intervalltillägg i sina servicescheman. Så illa är det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag minns inte exakt vad de bussningarna kostade att få utbytta, men jag är mer i linje med vad Yaniz skriver än Stefan N.
av Knota
Jag betalade 3715kr maj 2018. (Bägge sidorna, delar, arbete, miljöavgift, moms).
Firman var då en Mekonomen.
Användarvisningsbild
av pb81
Jag fick pris denna veckan på 3900kr inkl hjulinställning (båda sidor), detta är på volvoverkstad.

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]