Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Volvo V70 -98. Nu har jag varit runt på flera verkstäder som kliat sig i huvudet över bilbesiktningens 2:a "Infästning bakvagn" (rostskada) och det verkar råda samstämmighet om att det är själva fästena som behöver bytas. Problemet är att varken verkstäderna eller jag hittar denna del (enl. Bilia har den gått ur sortimentet och finns inte att få tag i, Mekonomen har den inte heller i lager). Jag kan inte göra jobbet själv och de verkstäder jag talat med accepterar inte Biltema, så det hjälper mig inte om den finns där.

Mina frågor, som jag hoppas någon expert kan hjälpa mig med:
- Är bifogad bild det som avses med "Infästning bakvagn". Bilia kallar den för "Konsol till länkarmsinfästning"? Jag har tagit bilden på det jag tror besiktningsprotokollet avser.
- Var kan jag få tag i denna reservdel, om det stämmer att den gått ur Volvos sortiment? Från bilskrot?
- Enl. Bilia är det komplicerat att få tag rätt delar då de enl. uppgift skiljer sig inte bara mellan årsmodeller, utan även beroende på chassinummer-serie. Dessutom olika vänster/höger.

Stort tack på förhand! :)
rost.jpg
rost.jpg (2.21 MiB) Visad 5234 gånger
Höger: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ba ... c70-2.html
Vänster(kolla vilket du har): https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ba ... -850-.html resp. https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ba ... 0-c70.html

Och om verkstaden inte accepterar "biltema", leta efter annan verkstad! Speciellt om dom inte ens kan ta fram delen själva!
a_elias skrev: ons 13 jul 2022, 21:40 - Enl. Bilia är det komplicerat att få tag rätt delar då de enl. uppgift skiljer sig inte bara mellan årsmodeller, utan även beroende på chassinummer-serie. Dessutom olika vänster/höger.
Och de ska kalla sig experter på Volvo :-D
Om du googlar på Volvo-OEM-numren som du ser på sidorna Lucifer länkade till så hittar du fler webbshoppar som har dem.
Den vänstra konsolen får man inte loss med mindre än att man tar isär bromsrör och bromsslang eftersom de sitter ihopskruvade från var sin sida genom ett hål i konsolen. Räkna med att nippeln är fastrostad bortom all räddning, det kan bli nödvändigt att kapa bromsröret, montera ny nippel och göra ny kona plus montera ny bromsslang..
Jättestort tack Lucif3r och Erik Å! Det här känns ju hoppfullt och inte så "kört" som de sa på Bilia :-o I morgon (måndag) ska jag höra med ett par verkstäder (med den info jag fått av er!). Återkommer givetvis med resultat :-)
Näe det är ju inget speciellt svårt jobb. Det svåra är ju det vanliga på gamla bilar - fastrostade bultar. Utöver det så är det ju bara att skruva bort det gamla fästet och skruva dit det nya.
Om vi för en sekund låtsas att rost inte existerar och allt släpper snällt på direkten så är det ju inte mycket mer än 10min jobb per sida :-D Lägg på ytterligare 10min för att lufta bromsarna bak(eftersom man måste dela på bromsledningen).
I verkligheten bör man nog räkna med bortåt 30min/sida på en välutrustad verkstad. Och 20min svärande över att luftnipplarna på bromsoken är fastgjutna i oken :P
Nu vet jag inte ifall jobbet redan är gjort, men man behöver inte dela på bromsledningen, det finns sätt att kringgå detta om man vill bespara sig en massa merjobb med just bromsledningar/luftnipplar mm som kan bli defekta/deformerade i hanteringen.
Man kapar enligt det gröna i bilden nedan, på så vis behöver man inte dela på bromsledningen och befintliga hål gör att man kan skruva ihop det med en M8 skruv så är det klart!

Bild
Vad är det för verkstäder som inte vet hur man byter fästena???
Min lokala Autoexperten-verkstad gör det utan mankemang, med vilka delar jag än behagar skaffa.

Vparts har samtliga varianter av fästen/konsoler, men i vanlig ordning är Vparts delar också hyfsat dyra jämfört med samma delar på annat håll.
Lucif3r skrev: ons 19 apr 2023, 18:51Troligen hör dom bara ordet "rost" och slutar lyssna efter det :-)
Antagligen. :-)
Visserligen hatar jag rost minst lika mycket som vem som helst, och plåt & lack har aldrig varit min grej. Sånt lämnar jag till de som kan, pysslar helst med mekanik och elektronik.
Men driver man verkstad får man allt se till att klara av såna grundläggande grejer!
Och att byta ut en rostskadad detalj är ju inte rostlagning...
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]