Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har den frusit tro?
Fik göra in bilen i garaget i går kväll då det inte gick att stänga passagerardörren, funkade fint nu efter en natt i värmen.
Johanwigo skrev: tis 07 feb 2017, 21:00 Jag lyfter frågan igen och repeterar siste mans fråga :-)

Har också problem med handtaget på förarsidan, men det är inte själva handtaget som är trögt utan det där sista, innan dörren öppnas. När mekanismen släpper bygeln på bilen?

Alltså när dörren väl är öppen går handtaget jättelätt. Om jag "stänger" mekanismen med dörren öppen går handtaget också jättelätt.

Kan det vara så att dörren sitter i spänn på något sett när den är stängd?

Exakt så har nog även drabbat mig! Någon som har fått någon klarhet efter alla år? :-)
Du hade rätt, de går att justera. Ordentligt mkt åt alla håll.

… Men i princip omöjlig att få rätt. Har lyckats få den att gå lätt att öppna med handtaget, så här ligger ju problemet. Men problemet då blir ju istället att dörren inte stängs helt mot kaross/ olika glipa/ ojämn mot andra dörren osv osv. Borde finnas någon jigg lr lathund?
60volvo skrev:Du hade rätt, de går att justera. Ordentligt mkt åt alla håll.

… Men i princip omöjlig att få rätt. Har lyckats få den att gå lätt att öppna med handtaget, så här ligger ju problemet. Men problemet då blir ju istället att dörren inte stängs helt mot kaross/ olika glipa/ ojämn mot andra dörren osv osv. Borde finnas någon jigg lr lathund?
Du kan inte justera dörrarna på måfå. Du justerar framdörrarnas gångjärn så de ligger 0 till nån mm innanför framskärmarnas bakkant. Sedan gör man samma i bakkant på framdörrarna emot framkant på bakdörrana och sedan bakdörrarnas bakkant emot bakskärmarna. Den främre panelens bakkant ska alltid vara utanför bakre panelens framkant. Finns justeringsanvisningar i VIDA om detta. Trögheten i handtaget vid öppnande kan vara tröghet i låskistan eller i orsakat av handtagets mekanik/glidytor, jag har smörjt upp mina framhandtag så de går lättare än vad det gjorde från början.

Jag har en bakdörr(vänster bak) som är trögare än övriga vid öppnande och detta är pga att passningen ska bli korrekt, har ofta sett att just denna bakdörr på gamla modellen XC60s av senare årsmodell ligger lite lite utanför och det är nog pga avvikelser i pressformarna.
Dörren ligger bra framkant/ skärmar/ mot bakdörr/ tak. Enda problemet är då dörren är stängd mot bygeln. Denna kan jag justera upp/ ner in/ ut. Justerar jag ut den går handtaget lätt, men då är dörren inte 100% stängd. Justerar jag in den dedär lilla som saknas, då går handtaget tungt igen sista biten just innan dörren öppnas. :-D

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]