Camel skrev:joel80 skrev: ↑tis 12 jul 2022, 13:38
Det är trist att hela pris-systemet är uppbyggt så att vi får betala för Tysklands misstag.
Vi har påbörjat vägen till samma misstag i vår omställning. Mer och mer intermittent elproduktion i förhållande till den planerbara. Vill vi lära oss av Tysklands misstag? Troligen inte som det verkar.
Det som är fel i systemet är ju bl.a prissättningen. Jag anser inte vi är på väg eller ens kan hamna i så dålig sits som Tyskland.
Och Tyskland har inte samma förutsättningar med så mycket vattenkraft som vi har. Vi har det lite lättare med större del vind och sol än Tyskland. Vi har inte heller gjort oss beroende av import (av gas från Ryssland).
Däremot tror jag också att vi kommer behöva framför allt kortsiktig lagring för att kunna utjämna toppar. Jag tror/hoppas på vätgas, där man inte "slösar" den på fordon utan använder i kraftvärmeverk. Man ska kunna tillverka en massa när det är bra tillgång på el, för att sen kunna använda det som kraftkälla när det är brist.
Camel skrev:
joel80 skrev: ↑tis 12 jul 2022, 13:38
Överföringskapaciteten från norr till söder är fullt tillräcklig för alla svenska behov, plus att det dessutom då alltså också exporteras så gott som ständigt från SE4 ner till kontinenten.
Överföringskapaciteten täcker inte de svenska behoven som det var tänkt. Behovet har fått anpassa sig till överföringskapaciteten. Tillväxten hämmas.
Vi har dessutom sedan några är tillbaka negativ effektbalans många timmar per år, även om vi har ett enegiöverskott på årsbasis. Då är kablarna nödvändiga.
Under vintern händer det att det är överföringsbristen norrifrån som drar upp priset, så har det dock inte varit under senaste halvåret utan det är trots export från SE4 Tyskland och övriga Centraleuropas priser som varit till grund för vårt höga elpris.
Camel skrev:
joel80 skrev: ↑tis 12 jul 2022, 13:38
Hade vi haft mer produktion i södra sverige skulle vi i vissa fall kunna maxa de nya kablarna och få lite lägre pris, men det sak till rätt rejäl överproduktion för att alla nya kopplingar ut från Sverige ska gå på max-kapacitet och det är först då priset sänks. :/
Hade vi haft kvar de stora generatorerna i södra Sverige ( läs kärnkraft och kraftvärme) så hade även överföringskapaciteten bibehållts i större utsträckning pga bibehållen hantering av reaktiv effekt. Tillgänglig nettoeffekt i SE4 minskar alltså med mer än vad man lägger ner när det gäller stora generatorer. Att ersätta detta med t.ex. vindkraft ökar inte överföringskapaciteten pga avsaknad av hantering av reaktiv effekt. Dessutom kanske inte ens erforderlig effekt är tillgänglig när det inte blåser tillräckligt.
Vi kan inte ersätta kärnkraft med enbart vindkraft, det behövs lagring eller andra produktionsslag för att jämna ut. Jag skulle vilja se ett större försök med batterifarm i södra Sverige för att se hur pass mycket det kan hjälpa med korttidslagring.