Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
greeeken skrev:
kacke_x skrev:Var inne på Volvo i Hässleholm och en mekaniker testkörde bilen. Han tyckte inte det var så farligt.

Men han tyckte att bilen drar för mycket åt höger. Tydligen så drar nästan alla V70N åt höger så fort vägbana lutar lilla det minsta. Beror enligt han på att motorn är tyngre på höger sida. I värsta fall byter Volvo fjädern på höger sida till en styvare.

Men min mekaniker rekommendera en inställning på alla fyra hjulen som första åtgärd. Är det inte det så spara man ändå däck och soppa. Pris: 750:-

Och som jag uppfattade det så är bakhjulen lika viktiga som fram på alla bilar utan stel bak axel.

750 är inget alls, Tycker absolut du ska göra det
Japp, man kan säga att bakhjulen är lika viktiga på en fram-/4-hjulsdriven bil som fram, för på bilar med stel bakaxel kan du inte ställa in hjulvinklar i bak... Det var detta som Bilia försökte lura mig på, men jag sa till att det inte går på en bil med stel bakaxel, och då sa snubben "-Njae, egentligen inte...", största bortförklaringen jag hört...
av Knasen
Stel bakaxel??

Menar du en gammal 240? V70 har ingen stel bakaxel utan en multilink bakaxel, hjulena rör sig oberoende av varandra. Det går att ställa in toe-in på bakaxeln vilket i allra högst grad påverkar bilens egenskaper, sen att bilen är framhjulsdriven eller 4 hjulsdriven har ingenting med saken att göra.

Kacke-x, Känns bilen som när du kör i spårade vägbanor, att lever sitt egna liv lite, kan vara ett tecken att på bakvagnen inte spårar med framvagnen.
Senast redigerad av 1 Knasen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan man justera vissa bilar med stel bakaxel, oftast kan man inte justera toe, men man kan ibland spårjustera mot framaxeln
av kacke_x
Knasen

Nu när du nämner det så känns det lite som att köra i spårig väg. Och när jag kommer till just en spårig väg så är det rent livsfarligt att försöka byta fil.

Jag kommer att lämna in bilen i morgon. Återkommer med resultat.
av kacke_x
Har nu fått tillbaka bilen och kan bara konstatera att det var hjulinställningen som var felet. Nu går det rakt och stadigt dit jag vill.

Och enligt protokollet så var det mest fel fram.
Toe vinkel ska vara mellan 0.00-0.10 grader.
Vänster -0.13
Höger -0.18
Totalt -0.31 där det ska ligga 0.00-0.20 grader.

Bak låg vinklarna nära och ytterst lite utanför den under gränsen.
Toe vinkel ska vara mellan 0.00-0.20 grader.
Vänster -0.01
Höger 0.01
Totalt -0.01 där det ska ligga mellan 0.00-0.40

Camber och Caster låg inom utsatta intervaller både fram och bak.
Användarvisningsbild
av CarMan
kacke_x skrev:Har nu fått tillbaka bilen och kan bara konstatera att det var hjulinställningen som var felet. Nu går det rakt och stadigt dit jag vill.

Och enligt protokollet så var det mest fel fram.
Toe vinkel ska vara mellan 0.00-0.10 grader.
Vänster -0.13
Höger -0.18
Totalt -0.31 där det ska ligga 0.00-0.20 grader.

Bak låg vinklarna nära och ytterst lite utanför den under gränsen.
Toe vinkel ska vara mellan 0.00-0.20 grader.
Vänster -0.01
Höger 0.01
Totalt -0.01 där det ska ligga mellan 0.00-0.40

Camber och Caster låg inom utsatta intervaller både fram och bak.
jag tror det är tolerans värden det där. har förmig att Toe fram ska vara toralt 0.30 grader alltså 0.15 på varje sida.

skitsamma, det där brukar vara förprogramerat i hjulinstälnings maskinan så du har säkert fått rätt värden. bilen går ju bra nu så allt är säkert som det ska.
av Knasen
Gött att det löste sig :D

Det var tur att du åkte till verkstaden så fort dels för din egen säkerhet och att det sliter på däckena att ha fel hjulinställning,
Användarvisningsbild
av Måsen
Jag har samma känsla i min V70. Det känns som att köra i extrem halka, vid ojämnheter så måste man parera för bakvagnen. Symtomen börjar runt 80 och fortsätter så långt jag törs testa med dem egenskaperna.

Detta har kommit smygande och det blev ingen skillnad när jag skiftade till vinterdäck.

Min tanke var att det kanske är dämparna bak som gjort sitt, kan det vara det?

Jag har svårt att se att det skulle vara någon hjulinställning som blivit fel, men men.
En mek ska provköra den nästa vecka, det är han som har gissat på dämparna, men vill prova den först.
Han har tydligen bytt dämpare på fler V70N än genomsnittsbilen i förhållande till milen.

Nå, vad ligger oddsen på att det är dämparna?
Användarvisningsbild
av henka35
Mycket stora. De håller inte alltid så länge.. (mina höll 4500 mil)

/Henrik
Användarvisningsbild
av Måsen
OK, jag tolkar det som låga, dvs ingen blir förvånad om det är så ;-)

Min slog precis över på 12000, jag får väl ta ett djupare tag i plånboken vid 12000 mila servicen.

Någon mer med liknande erfarenheter?

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]