NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buriram
Någon som har eller vet vad detta är för fel som jag ska försöka beskriva.
Min C30 D2 från 2011 har fått meddelande försämrad motorprestanda. Har haft bilen hos en bilmek. Han kopplade på sin dator och fick en del felmeddelanden. Bland annat slangar till och från partikelfiltet men de finns det inget fel på. Även sensorn som styr luftmängden till och från partikelfiltet. Sensorn är bytt men det hjälpte inte.
Efter det gjorde bilmekanikern partikelfilter rengörning, han säger att jag behöver köra några mil på lite högre varv för att den ska göra sin magi fullt ut. Vet ej vilket märke på rengörning.
Nu till hur bilen uppför sig.
Startar som den ska ingen konstig rök ur systemet. Jämn och fin tomgång. Acceleration upp till ca 1700 varv som vanligt efter 1700 varv så blir bilen slö och orkeslös. Kommer upp till Max 3500 varv.
Jag har bilen som pendlarbil. Så jag kör minst 13 mil per dag så att den skulle sota igen känns för mig högst osannolikt.
Tacksam för tips.
av Marnlasse
Jag skulle tro att partikelfilter fortfarande igensatt och att eventuellt egr ventil kärvar. Hade själv liknande problem , jag syratvätta partikel filtret och bytte egr ventilen då det inte räckte att rengöra denna. För mig räckte dessa åtgärder.
av dieselputte
Hade tidigare en V50 2.0D och just varvtalet 3500 rpm fick mig att tänka på problem jag fick i samband med att de lokala Volvo verkstaden bytte kamrem. När jag skulle åka iväg efter bytet kände jag att den rätta kicken i accelerationen inte fanns. Stannade och varvade upp motorn, max 3500 rpm, dvs inte limp mode. Rädd för att kamremmen hoppat en kugg åkte jag tillbaka till verkstaden, där PST snabbt konstaterade att en av vakuumslangarna till spjällhuset släppt. Tryckte dit den och låste med ett litet buntband, sen gick bilen med full effekt.

Nu vet jag inte hur D2an är uppbyggd, men finns liknande spjällhus med intercooler bypass så kan det vara värt en koll. Kan tillägga att jag inte fick någon felkod för detta fel i min bil.

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]