Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ermo14
#1016234
Ja som rubriken säger. Cyl 4 (mot luftburken) är på vift på min b5244s2.

Bilen har strulat till och från med misständningar under sommarn. 5 nya tändspola, 5 nya stift är monterat.
Bilen gick klanderfritt till förra fredagen, under lördagen så kom ja bara 3 km innan bilen börjar rycka, vibrera och gå dåligt. Efter en stund så börjar motorlampan lysa, för att sedan gå över till att blinka.

Har felsökt lite, bytt plats på tändspolar kopplat i och ur för att se vad som felar.

Har kunnat konstatera att på fjärde cylinder så märker man inte någon skillnad när man kopplar bort spolen.

Tips vart jag skall börja felsöka?
Har ingen möjlighet att läsa felkoder dessvärre.
av MickeM
#1016266
Hej.

Om du monterat spriller nya stift och tändspolar, och felet är lokaliserat till att vara konstant cyl 4, även med omflyttade tändspolar, så finns det egentligen bara 3 möjliga fel.

1. Kablaget till tändspolen.
2. Spridaren.
3. Dålig komp. Ventil som gett upp, eller dyl....

Alt 3 är mindre troligt, då den misstänt tidigare.

Micke.
#1016275
Ja om nu tändstiften är nya och spolarna med så kanske det är insprutaren som felar. Du kan ju ta ur tändstiftet sätt det i spolen och koppla in spolen sen lägg stiftet mot jord, typ på toppen och köra på starten och se ifall det blir någon gnista blir det inte det så är det kanske kabel brott från spolen annars om du får gnista skulle jag testa med att byta plats på insprutaren och se ifall felet flyttar sig.

Kom även på att lossar du på kontakten till insprutaren så kan du ohm mäta dom och det ska ligga runt 12ohm vid 20grader på alla fem.
av ermo14
#1016359
Snabb respons gubbar, gillart!
Missade att säga att kompet är uppmätt på alla cyl. Runt 13 kg på varje. Spridare känns det inte som de är, luktar oförbränt långväga. Kabelbrott eller annat kul låter troligt.

Lamda borde väl inte ge detta fenomen då den reglerar avgaser väl? Visst den sätts väl också ur spel om ena cyl flödar på utan att förbränna bränslet helt?

Men vad vet jag som novis ofrivillig hobbymek :(

Får söka efter kabelbrott och kontrollmäta spridarna. 20 ohm vid 20 grader celsius eller vad menas?
av rid54
#1016419
"Motorlampan" tänds (occh blinkar i vissa fall) när en misständning detekteras av systemet. Spridaren på den felande cylindern brukar blockeras, för att undvika att katalysatorn överhettas (detta kan variera med årsmodell, har jag för mig, har inte alltid varit så). Lambdasonden är inte känslig för lite oförbränd bensin, men den får ju lite felaktig gasblandning att känna på (oförbränt syre är ju det den ska mäta), jag har för mig att lambdaregleringen stängs av om det är konstant misständning, men är inte säker. För ditt fall kan du nog bortse från sonden så länge, felet är nog inte där.
av ermo14
#1016633
Tog tjuren vid hornen idag och lämna in till för felsökning. Denna visade som misstänkt misständning cyl 4 samt cyl 2. Provat byta plats igen på tändspolar, samt byta stift. Utan resultat. Bilen luktar bränt & jävulskap.
av Barre2200
#1504646
Nästan exakt samma problem som på min den låter förjävligt på högre varv låter som ett jälva ånglok det är den tredje cylindern som strumar för mig och det finns gnista så vettefan vad det kan vara asså

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]