Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådvill:
Jag vet väldigt lite om dieslarna hos V70 (2014-2016). Vad är era (hållbarhets)erfarenheter av D3 och D4, och 4-cylindriga motorerna kontra de 5-cylindriga. Är det hugget som stucket månne?

Vår väldigt trevliga T4 blev tyvärr nyligen så illa svedd av att stå nära en brand att jag nu måste finna en ny finfin V70. Jag valde T4 förra gången då jag tänkt att diesel bara passar körmönstret hos en handelsresande (mitt är halvkorta resor runt staden i veckorna och långt på helgen emellanåt / 1500-2000 mil per år) Kanske var jag okunnig och fördomsfull då och tänker nu "ok varför inte en diesel då" - jag hör ju att de t.ex. inte har lika känsliga automatlådor som T4:orna ....

V70-karossen fungerar så bra för oss då "skuffen" rymmer hundbur stor nog för två rejäla hundar. Ja den är ju snygg, bekväm och pålitlig att köra, komfortabel och tyst att färdas i är den ju också :-).
Tidiga VEA-motorer (fyrcylindriga) hade en del problem. Med balansaxlarna, de som har sådana, och med sprickor i blocket, bland annat. De femcylindriga hade också problem, men de var i ännu tidigare modeller än du nämner. I de här årgångarna brukar de kunna gå långt. Men om du inte ska ha en fyrhjulsdriven är det fyrcylindrigt som gäller i de här årgångarna.
Automatlådorna behöver ny olja då och då, trots att det inte ingår i Volvos serviceprogram.
D3 är från 2016 VEA i V70, har då 150hk. 2014-2015 är D3 5 cylindrig med 2 liter volym, identifieras enklast av effekten som är 136hk. Farsgubben har en sån med geartronic i sin 2015 och jag tycker den går väldigt bra för bara 136hk.

5 cylinder även i D4 AWD och alla D5, dessa dock i lite högre prisklass än D3 brukar ligga i.

Sen är ju frågan med VEA, de flesta funkar nog rätt bra där också. Ökar utbudet en hel del.
Senast redigerad av 1 William85, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev: fre 08 jul 2022, 20:51 Tidiga VEA-motorer (fyrcylindriga) hade en del problem. Med balansaxlarna, de som har sådana, och med sprickor i blocket, bland annat. De femcylindriga hade också problem, men de var i ännu tidigare modeller än du nämner. I de här årgångarna brukar de kunna gå långt. Men om du inte ska ha en fyrhjulsdriven är det fyrcylindrigt som gäller i de här årgångarna.
Automatlådorna behöver ny olja då och då, trots att det inte ingår i Volvos serviceprogram.
Tack!
1- "Tidiga VEA-motorer () hade en del problem." Vet du om det gällde även motorer i de här sista åren?
2 - "...inte ska ha en fyrhjulsdriven är det fyrcylindrigt som gäller..." ; är det mtp driftsäkerheten, bränsleekonomi eller är det så att de klassas som renare i "miljözoneriet"?
William85 skrev: fre 08 jul 2022, 21:33 D3 är från 2016 VEA i V70, har då 150hk. 2014-2015 är D3 5 cylindrig med 2 liter volym, identifieras enklast av effekten som är 136hk. Farsgubben har en sån med geartronic i sin 2015 och jag tycker den går väldigt bra för bara 136hk.

5 cylinder även i D4 AWD och alla D5, dessa dock i lite högre prisklass än D3 brukar ligga i.

Sen är ju frågan med VEA, de flesta funkar nog rätt bra där också. Ökar utbudet en hel del.
Aha, är det först från 2016 som det är VEA i V70 D3. Tack.
- D4 AWD; förutom priset är det något trubbel med funktionen AWD eller är det bara ett funktions-plus de gånger man sitter fast s.a.s.?

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]

Det kan ju vara läge att hälsa på […]