Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
Ni har bredare och lite lägre profil än vad jag har. Mina är 195/60 15, vilket är original till min bil enligt fordonsuppgifter.
Gör bredare däck eller lägre profil att bilen lättare håller kurs om man bortser från spår i vägen?

Mvh Cavt
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej generellt gör bredare däck bilen mer spårkänslig, men både caster och toe-in hjälper till att centrera styrningen så en hjulinställning låter helt rätt att börja med.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Turbobilarna har 205/55R16 som standard. Sugmodellerna kom med lite allt möjligt, 15" bl.a.
Och ja, generellt så brukar bredare däck göra bilen mer spårkänslig... Men det är mest sant när man monterar bredare däck än vad bilen är designad för. 85x70 är designad för upp till 215, så upp till dom storlekarna är det ingen fara sett till däckbredden. Värre är det på t ex 7/940 som är byggda för cyckeldäck :P
Användarvisningsbild
av Erik Å
frasse4 skrev: lör 09 jul 2022, 12:29 men både caster och toe-in hjälper till att centrera styrningen..
Snarare caster och KPI men ingen av dem är justerbar och ska inte ändras om man inte har krockat..
I styrväxeln sitter en servoventil på rattaxeln, ventilen beslutar om och hur hydraultrycket ska hjälpa till. Strular den så kan det säkert bli konstigheter runt neutralläget.
Det finns folk som lyfter av remmen på servopumpen för att utesluta styrservot vid felsökning.. går att köra med muskelservo tillfälligt ju :-D

Nån som har sett om det finns mätningar på hur däckbredd och profil påverkar bränsleförbrukningen? Måste väl finnas någon som redan undersökt detta på ett vetenskapligt sätt? :-D
Det är ingen slump att tävlingscyklister kör på däck smala som prinskorvar :P
av CAVT
Blev hjulinställning idag istället på Volvo, men den gick inte att utföra. De kom tillbaka efter ett tag och sa att det går inte lossa utan risk att något går av, så jag avbröt den, så det får vara så här. Det är inte jättestörigt, man får väl ta detta på en gammal bil :-)

Mvh Cavt
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Det är ingen slump att tävlingscyklister kör på däck smala som prinskorvar
Och hårt pumpade, väldigt hårt pumpade...
Användarvisningsbild
av lennarte
CAVT skrev: mån 11 jul 2022, 13:11 Blev hjulinställning idag istället på Volvo, men den gick inte att utföra. De kom tillbaka efter ett tag och sa att det går inte lossa utan risk att något går av, så jag avbröt den, så det får vara så här. Det är inte jättestörigt, man får väl ta detta på en gammal bil
Eller så kryper du under och lossar det själv, WD40 (eller liknande), tid och värme lossar det mesta. E.v byter du yttre och e.v inre (beror på hur det ser ut) styrleder själv. Det är förmodligen Toe-in som felar. Du fick inget protokoll?? Eller dom bara tittade på bilen och sa' att det inte gick??? Byt i så fall verkstad :P
av CAVT
Har första generationen V70 eller S70 hastighetsberoende servo? Tänkte på om man kanske blivit van vid det på nyare bilar som får stabilare känsla vid högre hastigheter. Kanske därför man uppfattar denna som för lättstyrd?

Mvh Cavt

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]