Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jastrom
#1503558
Under sommaren funkar endast helljus, klimatpanel och dim, under vinter startar alla funktioner ett tag efter att bilen stått igång (motor startar alltid). Och nej det är inte CEM då jag haft det på reparation hos obd tuning utan resultat. Vet någon vad felet kan vara eller vart man ska börja felsöka?
av Jastrom
#1503642
Hej har pratat med OBD och han gissade på radio, bad mig mäta ström till den och fann att 12+ permanent funkade men 12+ från nyckel hade ingen spänning. OBD har stängt för idag så vet någon vad nästa steg i felsökningsprocessen är?
Användarvisningsbild
av vetten
#1503652
Oxiderade jordpunkter någon stans kanske (en gissning) hur är skicket på batteriet ett dåligt kan tydligen ställa till elproblem.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1504488
Jastrom skrev: fre 01 jul 2022, 12:53 Hej har pratat med OBD och han gissade på radio, bad mig mäta ström till den och fann att 12+ permanent funkade men 12+ från nyckel hade ingen spänning. OBD har stängt för idag så vet någon vad nästa steg i felsökningsprocessen är?
Du måste ju följa upp varför 15+ matningen inte fungerar. Du hittar elscheman på nätet.

Följ från tändningslåset och verifiera funktion där alternativt kontrollera 15+ på annan plats i bilen. Fungerar det på annan plats är CEM ändå misstänkt!
av Jastrom
#1504497
johnnype skrev: fre 08 jul 2022, 19:53
Du måste ju följa upp varför 15+ matningen inte fungerar. Du hittar elscheman på nätet.

Följ från tändningslåset och verifiera funktion där alternativt kontrollera 15+ på annan plats i bilen. Fungerar det på annan plats är CEM ändå misstänkt!
my2001scv70_tp3950202.pdf är det den du menar? Har försökt mig på den men fattade inte mycket. Min uppfattning är att det går från tändningslås till cma2 och sedan till radio, är det rätt? Är ingen höjdare på el så behöver nån som vet var man ska börja och vad man ska göra för att kunna lösa något
Senast redigerad av 1 Jastrom, redigerad totalt 0 gånger.
av Jastrom
#1504503
Jastrom skrev: fre 08 jul 2022, 20:29
my2001scv70_tp3950202.pdf är det den du menar? Har försökt mig på den men fattade inte mycket. Min uppfattning är att det går från tändningslås till cma2 och sedan till radio, är det rätt?

Förlåt den går till cma3 vilket har full spänning på stift 86 men stift 85 har 0.1 volt, 87 och 30 har full spänning
av Jastrom
#1504511
Screenshot_20220701-125122_Chrome.jpg
Screenshot_20220701-125122_Chrome.jpg (761.13 KiB) Visad 686 gånger
utgick från denna bild då jag mätte på radio och antog att stift 2 ska vara + matad, är detta fel? Mätte mellan stift 2 och en + punkt och fick då 12V.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]