Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Funk skrev:
600 för stift? Vilket rån.
Till turbomodellerna kostar dom tyvärr såpass, eftersom det sitter platinastift i dom. 5st a´ 170:- på stan... Volvo är något billigare.

Personligen gjorde jag 6000 och 8000 på verkstad pga garantier och försäkring, sedan fick det vara nog...

/Thomas
JA de klart man servar hos volvo i början ,men sen runt 8000 som du säger så tycker jag personligen inte att det är värt det.
Nja om man letar runt på nätet så hittar man bra mkt billigare.
av bsba
Törs man stoppa in vilka stift som helst (tex. biltema) i en turbo? Nån som har provat olika?
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Shit!,
skall bilen in på 6000? Fasen, min var nyservad vid 4800 skall den in igen då?
Jag trodde bilen indikerade när det var dax...kanske det den gör? :roll:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Mattias_F skrev:Shit!,
Det är 2000 mils intervall, dvs 2000 4000 6000 8000 10000

Bilen säger till när det har gått 1 år, 2000mil eller ett visst antal motortimmar, efter vilket som först inträffar.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Smart!!
Då är det bara ta det piano ett tag till, tack för tipset!
av LaRy
Att göra service själv kostar, men å andra sidan blir det riktigt gjort. Jag har just utfört en egen 6000 milaservice på min bil.
Tändstift kostar tydligen 170;- st på stan
Olja Volvo original 6 liter a´ 175 kr litern
kupéfilter kolfiltertyp pris ca 750:-
Luftfilter ca 250:-
Oljefilter ca 120:-
Du måste även köpa ett speciellt oljefilterverktyg.
Priserna ovan är utan den rabatt som man vanligtvis kan få och är samma delar som original, dock utan Volvostämpel.

När det gäller stift, använd NGK, motorn känns som om den fått en extra cylinder.

En del säget att maskinskadeförsäkringen ej gäller. Det är en bluff som de försöker med. Helt nyligen förlorade ett försäkringsbolag ett sådant ärende. Endast försumlighet i service som direkt har medfört att den aktuella maskinskadan har skett tillåter försäkringsbolag att stoppa utbetalning.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
~Kalle~ skrev:
Mattias_F skrev:Shit!,
Det är 2000 mils intervall, dvs 2000 4000 6000 8000 10000

Bilen säger till när det har gått 1 år, 2000mil eller ett visst antal motortimmar, efter vilket som först inträffar.

/Kalle
Nu kom jag på att nih ar MY05-MY06. Serviceintervallerna kan vara annorlunda då. :oops: Kolla i instruktionsboken så ser du vad som står!

/Kalle
Användarvisningsbild
av greeeken
LaRy skrev:Att göra service själv kostar, men å andra sidan blir det riktigt gjort. Jag har just utfört en egen 6000 milaservice på min bil.
Tändstift kostar tydligen 170;- st på stan
Olja Volvo original 6 liter a´ 175 kr litern
kupéfilter kolfiltertyp pris ca 750:-
Luftfilter ca 250:-
Oljefilter ca 120:-
Du måste även köpa ett speciellt oljefilterverktyg.
Priserna ovan är utan den rabatt som man vanligtvis kan få och är samma delar som original, dock utan Volvostämpel.

När det gäller stift, använd NGK, motorn känns som om den fått en extra cylinder.

En del säget att maskinskadeförsäkringen ej gäller. Det är en bluff som de försöker med. Helt nyligen förlorade ett försäkringsbolag ett sådant ärende. Endast försumlighet i service som direkt har medfört att den aktuella maskinskadan har skett tillåter försäkringsbolag att stoppa utbetalning.
Volvo orginal saker hit o dit.

6 liter olja 750 kr Castrol EDGE 0W-30
6 st LSG Halo Spark kostade mig drygt 216 med frakt. Motorn mår bra mkt bättre än volvos stift som jag hade i
Luftfilter ca 213:-
Oljefilter ca 97 :-
Oljefilterverktyget betalar man bara 1 ggn
Kupefilter (kol) 474 :-
Summa
1750 :- Lägg till Oljeverktyget oxå
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vilken olja rekommenderar Volvo egentligen?
Vissa Volvo-verkstäder säger Castrol och andra Mobil-1

Själv tycker jag att Mobil-1 är bäst. (inte för att jag har provat castrol men ändå..)

Här på Volvo så säger dem Mobil-1, det är det dem har i slangarna i verkstan också.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Funk
6 st LSG Halo Spark kostade mig drygt 216 med frakt. Motorn mår bra mkt bättre än volvos stift som jag hade i
Till en sugmotor då ? För så vitt jag vet så rekommenderas inte Halo till Volvos turbomaskiner, om det ens finns passande...och dom brukar väl kosta runt 200:- styck ?

/Thomas
Volvo appen

Jag får trycka väldigt många g&ar[…]

Hastighetsmätare 760

Är tyvärr inte sånt hjul i dessa m[…]

Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]