Kloge skrev:Husvagn och elbil
Jaha, som vanligt är det redigerat för att få fram ett budskap, inte alla fakta jag skulle vilja ha.
"En livsstil" - nej, när jag är ute och kör med min husvagn är det inte för att det är en livsstil. Det är för att komma dit jag ska.
"Köpte en mindre vagn" - ungefär vad jag har sett verkar vara realistiskt. Men hur mycket mindre? Det är framförallt frontarean som är problemet, inte vikten. Alla vagnar är lika höga, och alla bra vagnar är lika breda (2,5 meter).
"Kör med stora vagnen också" - ja, att man kan flytta dem har jag inte betvivlat, men hur? Det fanns förstås en anledning till att de köpte en 480 också.
"Kommer 20 mil" - men med vilken av de två vagnarna?
"Fick köpa en ny elbil" - det är väl en Tesla X, om jag fattar det rätt. Det var nog rätt gjort, för den verkar vara den enda som har någorlunda förutsättningar, tack vare hyfsad räckvidd och bäst laddnätverk.
"Stannar och laddar och kokar kaffe och sånt" - inte håller jag på med sådant när jag ska någonstans. Sträcker på benen, äter ett äpple, sen rullar det igen. Jag ska ju någonstans, jag är inte ute efter att fördriva tiden längs vägen.
"60 mil, laddar två gånger" - ja, man startar med fulladdat batteri, förstås. Men då kommer man ju fram med tomt, vilket inte duger när det inte finns något vettigt att ladda med när man kommer fram. Ibland bara ett elverk.
"Man kör ju inte 60 mil varje dag" - Tja, de senaste färderna för mig till Norrland (Örnsköldsvik och Boden) har inneburit transporter på 100 resp. 145 mil, ungefär. Då blir det 50-60 mil om dagen.
Tesla X finns med olika stora batterier, såvitt jag kan se. 60 till 100 kWh har jag hittat. Med den rutt vi tog fanns bara 22 kW laddning att tillgå, och knappt det, där vi stannade. Med sådana laddare hade en med 100 kWh batteri tagit 16 timmar att ladda tre gånger. Nu blir jag inte klok på vare sig vilken batteristorlek de har eller vilken husvagn de i videon använder när de kommer 20 mil på en laddning. När jag kollade vilka laddare som fanns längs min resväg tidigare tittade jag på vanliga laddare. Kollar jag efter Teslas Supercharger blir längsta sträckan mellan dem ändå 22 mil. Dessutom ganska backigt bitvis. Med husvagn bakom får man inte tillbaka lika mycket i nedförsbackarna. På den sträckan finns en strategiskt placerad laddare mitt på, men den är på 22 kW. Fast man kan nog stå där utan att koppla från vagnen.
Tesla X är dessutom, som alla elbilar, optimerad för lågt luftmotstånd. Cw på 0,24, där min dieseldragbil har 0,35. Det spelar ingen roll när man har husvagnen bakom, för det är den som dominerar då. Däremot spelar det fortfarande roll när det gäller det låga lastutrymmet där bak i Teslan. Det utnyttjar jag upp till det fullhöga taket i min bil för att inte få övervikt i husvagnen.
Tesla X är dessutom en rätt dyr bil. Det skulle bli betydligt billigare att behålla dieselbilen som dragbil och köpa en extra elbil, en som kan användas till vardagsåkandet och flytta husvagnen med, om man inte ska så långt med den. Men då är det fortfarande diesel som gäller när vagnen ska iväg på resor av någon signifikant längd.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.