Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kanske skall prova en sån bil jag har, Xanthopteryx. Tro mig, jag har inte behövt trycka på P-knappen (Parkeringsläge på växellådan) på väldigt länge. Bara stänga av (vrida medurs och hålla där tills bilen stängts av) och dra åt sig parkeringsbromsen med därför avsedd knapp. I början när bilen var ny (för 10 månader sen) räckte det att inaktivera bilen så gick P-läget i samtidigt som Parkeringsbromsen gick i. Och det är så det står i instruktionsboken att det skall funka. Men skulle tro det var vid en senare mjukvaruuppdatering det slutade fungera såsom instruktionsboken säger det skall fungera.
Jag var nyss iväg på ett ärende med bilen. Parkerade och inaktiverade bilen samt drog åt mig handbromsen. Detta har funkat i månader. Men inte igår.
Jag fortsätter så och går det inte stänga av bilen igen trycker jag först på P-knappen så skall det väl gå stänga av.
Det står faktiskt ingenstans i instruktionsboken att man först själv manuellt måste lägga i P-läget dvs trycka på den knappen och sen inaktivera bilen med vredet. Kanske det gör det i din Volvo om du har en.
När man inaktiverar bilen skall P-läget gå i av sig själv. Och det gör det i normala fall i min bil sen rätt länge (men det var en period i nån eller några mjukvaruversioner det inte funka för man var då tvungen trycka på P-knappen manuellt först och sen inaktivera bilen). Men som sagt så skall det inte vara och det rättades till i nån senare mjukvaruversion.
Det låter logiskt att P-läget på ett eller annat sätt behöver i för att det skall gå inaktivera bilen. Det är som sagt tänkt P-läget hoppar i automatiskt när du vrider medurs och håller det i det läget tills bilen stängs av. Men det funka inte i går. Den som kan sin Volvo utan och innan hade nog listat ut att P-läget inte lyckats gå i när vredet vreds medurs och hölls kvar och då tryckt P-knappen först, därefter vridit på vredet. Sån åker inte jag och håller i huvet i normala fall, men nu vet jag detta kan hända och man kan behöva trycka på P-knappen om P-läget inte går i vid avstängning (som det är tänkt det skall funka).
Jag förstår att vad som helst kan sluta funka på en bil. Men även att saker kan funka igen av sig själv.
Om nån råkar ut för samma problem jag råka ut för igår dvs det inte gick att stänga av bilen så prova lägg i P-läge (Parkeringsläge på växellådan) först och sen inaktiverar ni bilen med vredet.
bem skrev: ons 22 jun 2022, 23:39 Dåligt ljud i Spotify efter mjukvara 2.1 blev installerad. Burkigt ljud, skär lite i öronen. Radion har bra ljud. Skumt. Nåväl jag lyssnar inte så mycket på nåt i bilen, men ibland har jag nån favoritlåt på i Spotify. Men inte hädanefter. Jag är ingen audiofil men nog hör jag när ljudet inte är bra. Kanske bara just min bil som fått sämre ljud i Spotify appen.
Har provat ändra olika ljudkvalitetsinställningar i appen och olika inställningar i bilens ljudinställningar men det hjälper inte för Spotifyljudet ändå. Får se om jag kan felsöka senare, kanske installera om appen. Jag har haft Spotify installerad i bilen sen aug. 21 och den har funka bra med kanonljud fram till mjukvara 2.1.
I min bil.
Hoppas det funkar bra i andra bilar med 2.1.
Under lunchen idag var jag till bilen och raderade Spotify appen, installera den sen från Google Play i bilen, tog rätt lång tid ladda hem och kontroll och allt vad det höll på med innan det blev en Spotify ikon i mediadelen på Hemskärmen. Loggade sen in i Spotify i bilen med mitt login. Nu var det lite spännande om Spotify skulle låta som förr dvs. väldigt bra ljud. Har Harman Kardon ljudsystem i min V90 MY22.
Bingo! Bra ljud igen. Jag justerade lite i bilens ljudinställningar med Surround, Bas och Subwoofer och nu är det bra kräm i Spotify igen. Jag har i Spotifys inställningar bästa kvalitet inställt på ljudet (som förr, inte Automatiskt).
Tänkte om nån har samma problem med Spotify som jag (kasst ljud) efter uppgradering till mjukvara 2.1 så kan ni prova ovan.
Camelen skrev: fre 08 jul 2022, 18:24 Nu finns V 2.2 för nerladdning. Inkluderar CarPlay för iPhone
Uppdateringarna duggar rätt tätt, men på så vis kan man ev. få till rättningar hyfsat snabbt på det som inte funkat i tidigare version(er). Skall kolla när den finns att ladda ner till min bil, det blir nog rätt snart gissar jag.
Till V90 MY22 early som jag har står det så här att mjukvaruversion 2.2 innehåller:

Uppdateringar i mjukvaran V2.2
- Introduktion av Apple CarPlay.
- Främre USB-dataport öppnad för Apple CarPlay-anslutning.
- Nu kan video-appar användas i bilen när den står parkerad. Video-apparna kommer att finnas tillgängliga i Google Play Store vid en senare tidpunkt.
- Minskad frekvens av falska varningar för vägmärken med ”förbud mot infart med fordon”.
- Förbättrad kompatibilitet med iPhone, inklusive trådlös laddning.
- Justeringar av drivlinans optimering.

Obs Den här mjukvaruversionen innehåller ett sent upptäckt fel som kan påverka vissa bilar. Sidospeglarna kan vinklas ned automatiskt när backen läggs i, vilket gäller bilar där inställningen ”vinkla ned speglar vid backning” är inställd på AV. För att återgå till normal position när backen är ilagd, tryck hastigt två gånger på knapparna för justering av speglarna åt vänster och höger. Speglarna återgår då till ursprungspositionen. Volvo arbetar på korrigeringsåtgärder med högsta prioritet och vi ber om ursäkt för olägenheten.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]