Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
Är det nån som har ägt eller provkört dessa bilar och kan uttala sig om däckbuller (eller brist på) mellan dessa?

Vi Bilägare hävdade ju i ett test från typ 2008 att V70 var tystare.
Ovanligt dock att ev kombi isf skulle vara tystare än en sedan.
Senast redigerad av 1 Volvoold, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
Menar du V70 II? Skillnad i ljudnivån mellan sedan och kombi är nog obefintlig, däremot skiljer det om man har laminerade aukustikrutor på bilarna så bli nivån läge i kupén.
Hade en V70 II R-design med laminerade rutor och upplevede den som väldigt tyst med 18" fälgar och 245 breda däck.
av Volvoold
Ja, jag menar det nyaste V70, jag har läst olika modellkoder, men ser ju nu att den här i forumet benämns som V70 2. 😊
Användarvisningsbild
av apersson850
V70, V70N och V70 II. Volvo visste nog inte riktigt själva vad de skulle heta.
Laminerade rutor fanns inte främst för akustikens skull, utan för att det skulle ta längre tid att bryta sig in i bilen. Man får banka ett tag för att få bort en sidoruta, istället för en smäll.
av chrippa1
Hej. Hade en V70 2009 och köpte en S80 2012. Upplevde ingen större skillnad på dem. Det enda var att jag upplevde något högre ljud från sidorutorna bak. Båda dessa bilar ljudisolerade jag och då kan det bli trevligt att åka.
av Volvoold
chrippa1 skrev:Hej. Hade en V70 2009 och köpte en S80 2012. Upplevde ingen större skillnad på dem. Det enda var att jag upplevde något högre ljud från sidorutorna bak. Båda dessa bilar ljudisolerade jag och då kan det bli trevligt att åka.
Menar du att nån av bilarna lät mer från bakre sidorutorna än den andra, (vilken isåfall) eller att det lät mer från bakre rutorna än från de främre på båda bilarna?
av Volvoold
Upplevde du nån skillnad med avseende på väg/däckbuller mellan bilarna? (Icke tilläggsisolerade)

Enklast är väl skaffa delen via en bilde[…]

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]