Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

berrabus skrev: tor 23 jun 2022, 07:46 Ljudet är i princip identiskt med det jag hade då det var för lite köldmedie i AC-systemet. Ett vinande ljud som följer varvtalet på motorn.

Btw, var i Sverige bor du? Tänkte om ngn kan tipsa vilket ställe som verkligen kan AC.
Okej, bra att veta! Funderar på att åka in till någon verkstad och be dem trycka i lite mer bara för att prova. Jag bor i Stockholm.
elvkull skrev:
Yaniz skrev: sön 12 jun 2022, 12:02 Återkom gärna i ärendet dvs när och om du löst problemet. Kan vara ovärderligt för någon som har eller kommer att få samma bekymmer i framtiden.

Det bör alla som fått hjälp här på forumet tänka på. Alltför ofta återkommer inte trådskaparen efter att hon/han (vägrar skriva hen) fått råd och hjälp av forumets medlemmar.
Har haft bilen inne på felsökning hos en välrenommerad värmar- och kylarverkstad och de hävdar att det är kupefläkten som de vill byta för 7500 kr. De hävdade att kompressorn är så "stark" att man nu hör att lagret i kupefläkten är på väg att skära eftersom det blir högre belastning på fläkten. Att ljudet följer motorns varvtal beror på att kompressorn lägger en tyngre belastning på fläkten ju högre varvtal motorn är på.

Låter helskumt enligt mig, ljudet förändras ju inte alls med fläktens varvtal. Felsökningen tog en halvtimme och kostade 1450 kr så jag undrar vad de kollade egentligen. "Skönt att inte AC:nu är på väg att skära i alla fall" sa jag men då sa de att jag inte ska köra AC:n i onödan eftersom kupefläkten kan riva med sig fler komponenter om den rasar. Tror att jag blev lite blåst tyvärr.
Det där anser jag vara rent struntprat.
Exakt sådär lät min kompressor månaden efter köpet, volvohandlaren bytte kompressorn. Har inte låtit sen dess. Jag tömde och fyllde systemet på en ac firma utan bättre resultat innan jag lämnade bilen till försäljaren 10 mil bort.

Garanterat kompressorn som låter enligt mig, om du haft otur har du fått ett måndagsexemplar. Kupéfläkten är det inte.
VolvoJull3 skrev: tor 23 jun 2022, 18:24 Exakt sådär lät min kompressor månaden efter köpet, volvohandlaren bytte kompressorn. Har inte låtit sen dess. Jag tömde och fyllde systemet på en ac firma utan bättre resultat innan jag lämnade bilen till försäljaren 10 mil bort.

Garanterat kompressorn som låter enligt mig, om du haft otur har du fått ett måndagsexemplar. Kupéfläkten är det inte.
Okej, var det Volvo som bytte båda gångerna? Skulle egentligen vilja att verkstaden tog på sig att prova med en annan kompressor men de hävdade ju att det kunde vara allt ifrån spricka i motorblocket till generatorn som plötsligt blivit dålig och att det absolut inte var deras fel. Enligt dem själva tömde de och fyllde systemet också när jag kom tillbaka med bilen men till ingen nytta.

Är lite nervös att köra med bilen om ac:nu skulle skära och dra med sig generator- och kamremmarna.
Ja det var volvo handlare som bytte kompressorn.
Jag var orolig också när bilen lät som fan, min lät inte hela tiden utan kom då och då men ganska frekvent.
Är din bytt på volvo verkstad?
Har de satt dit en ny eller en begagnad?
VolvoJull3 skrev: fre 24 jun 2022, 09:26 Ja det var volvo handlare som bytte kompressorn.
Jag var orolig också när bilen lät som fan, min lät inte hela tiden utan kom då och då men ganska frekvent.
Är din bytt på volvo verkstad?
Har de satt dit en ny eller en begagnad?
Jag bytte inte på en Volvoverkstad men de satte dit en ny i alla fall. Och det var inte Volvo som felsökte heller. Borde kanske åka till Volvo bara.
Ja med tanke på vilka underliga svar du fått från de olika verkstäderna. Det ska inte låta sådär från en ny kompressor, iallafall.
Har nu varit i Provence med bilen (har kommit tillbaka till Sverige också utan att något rasat) där det var 38°C och upptäckte till min förvåning att ljudet upphör vid temperaturer över 29°C. Så kan nog stämma att kompressorn arbetar mot för lite tryck. Ska prova att fylla på lite så kanske ljudet försvinner
Uppdatering: Fick till slut komma tillbaka till verkstad nr 2 som gjorde felsökningen och de konstaterade nu att kompressorn är trasig. Så nu har jag reklamerat till verkstad nr 1.

MEN verkstad nr 2 ville absolut inte ge mig ett papper där felet står utskrivet trots att jag insisterade. De sa att verkstad nr 1 ska ringa dem så ska de beskriva felet. Så nu får vi se vad som händer när jag lämnar in bilen den 24/8

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]