Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: mån 20 jun 2022, 11:50
Erik Å skrev: mån 20 jun 2022, 10:49 Jag var på museum häromdagen, där stod att den svenska kärnkraftsutbyggnaden var en direkt följd av oljekrisen 1973. Hmm intressant, det hade jag missat ☺️
Historien brukar ju aldrig upprepa sig, eller..?
Det är det nya sättet att styre att land. Man ska aldrig lära sig av historien eller tidigare beslut och misstag, då tappar man bara tempo. Det verkar gälla allt från vård, skola, energi, försvar. räntor skatter osv..
Bygget av första reaktorn startade 1965. Den fasades in på elnätet 6 år senare. Den sista reaktorn, den 12:e fasades in 1985. På ca två decennier byggdes alltså 12 reaktorer. Nu är hälften stängda.

När dumhet styr så går det så här.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Tack Camel. I den artikeln hittade jag svaret på mina undringar. Går det att starta dom Tyska kärnkraftverken?

"Den sista december 2021 stängde Tyskland tre av sina kärnkraftverk och inom ett år tas ytterligare tre kärnkraftverk ur bruk. Det är de sista reaktorerna i Tyskland.

– Driftsrättigheterna har gått ut. Om man skulle vilja starta om så måste man ansöka om allt på nytt. Det tar minst sju-tio år, säger Staffan Reveman, som är energianalytiker och konsult inom industrin. Det kommer inte att ske, menar han."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: tis 21 jun 2022, 00:28 Tack Camel. I den artikeln hittade jag svaret på mina undringar. Går det att starta dom Tyska kärnkraftverken?

"Den sista december 2021 stängde Tyskland tre av sina kärnkraftverk och inom ett år tas ytterligare tre kärnkraftverk ur bruk. Det är de sista reaktorerna i Tyskland.

– Driftsrättigheterna har gått ut. Om man skulle vilja starta om så måste man ansöka om allt på nytt. Det tar minst sju-tio år, säger Staffan Reveman, som är energianalytiker och konsult inom industrin. Det kommer inte att ske, menar han."
Japp, Tyskland ersätter kärnkraft och gas med hederlig kol.

"För att minska gaskonsumtionen så måste mindre gas användas för att alstra elektricitet. Koleldade kraftverk måste användas i större utsträckning i stället", skriver det tyska finansdepartementet i ett uttalande."

Man behövde ju inte vara raketforskare för att inse för flera år sedan att risken var extremt stor at vi skulle hamna där, nu gick det väl bara lite fortare än vad vi hade räknat med..
Användarvisningsbild
av Camel
EbbevonVolvo skrev:Tack Camel. I den artikeln hittade jag svaret på mina undringar. Går det att starta dom Tyska kärnkraftverken?

Ett kärnkraftverk måste regelbundet underhållas långsiktigt. Vid varje revision utförs underhåll så att säkerheten tillgodoses. Långsiktigt underhåll planeras givetvis efter tidshorisonten man får köra. Underhåll är vanligen mycket kostsamt. Det innebär att långsiktigt underhåll inte utförts för drift bortom tidsgränsen i drifttillståndet. Att erhålla nya drifttillstånd tar lång tid, under denna tid får man inte heller köra vidare. Eftersom säkerheten alltid måste tillgodoses kan man inte köra vidare om inte allt säkerhetsmässigt underhåll utförts. Att utföra sådant underhåll oplanerat kan bli mycket kostsamt. Dessutom har man sannolikt inte upphandlat kärnbränsle för drift bortom tidsgränsen. Att handla upp kärnbränsle är inget man gör snabbt. Dessutom är det tveksamt om man ens får upphandla kärnbränsle utan att drifttillståndet är klarlagt först. Har man dessutom laddat ur reaktorn och påbörjat demontering så ser jag återstart som helt uteslutet.
Användarvisningsbild
av Camel
På dagens presskonferens så öppnar S plötsligt för ny kärnkraft. Retoriken har ändrats på denna punkt. S hoppas sannolikt på att minska frågans betydelse något i valrörelsen då högeroppositionen vill storsatsa på kärnkraft. Men fortfarande vidhåller S att kärnkraft tar för lång tid att bygga för att kortsiktigt vara en lösning. MP kommenterar att man är besviken på S. Detta betyder troligen att frågan ändå kommer upp i valrörelsen på ett tydligt sätt mot S vilja. Men politiker slarvar i praktiken bort möjligheten att bygga ut kärnkraften i tid när man använder tiden till att snacka istället för att bygga. Om viljan bara finns så är själva byggtiden ett mindre problem. Den är t.o.m. kortare än för stora havsbaserade vindkraftsparker. Det finns många exempel på detta världen över.

I Sverige byggde vi 12 reaktorer på ca 20 år. Många av reaktorerna hade en byggtid på endast 6 år från spade i jorden till infasning på nätet. Allt i en annan tidsålder än idag med ganska enkla medel jämfört med idag. Förr såg man möjligheterna. I dag ser man bara hinder.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Full gas i Oljekraftverket i Karlshamn.

Man eldar 70 ton olja i timmen för att producera el eftersom det inte blåser .
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Full gas i Oljekraftverket i Karlshamn.
Nja, full olja. Förlåt ful olja. ;-)

VolvoB20 skrev:Man eldar 70 ton olja i timmen för att producera el eftersom det inte blåser .
Som klimathotet framställs i kombination med förra S/MP-regeringens energipolitik kan man inte säga annat än att det är hål i huvudet. Det är så urbota dumt och ointelligent att man tar sig för pannan. Det är så dåligt att det inte är roligt längre. Nu får alla som gör anspråk på att leda riket ta och skärpa till sig och lägga eventuella fobier mot kärnkraft åt sidan. För det är vad det handlar om.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Ny varning.

https://www.svd.se/a/wOqlk5/iea-stang-i ... -karnkraft
Jag tror precis samma som skrivs i artikeln. Putin drar ner gasleveranserna redan nu och tar visst ekonomiskt bortfall. Hans mål är att väst inte ska kunna fylla lagren innan vintern. Då stänger han av gasen helt...

Hade Tyskland inte stängt ned 16 av 19 kärnkraftverk så hade läget varit väldigt annorlunda. Men de avser ju stänga de sista tre kvarvarande till årsskiftet. Huvudlös energipolitik.
Användarvisningsbild
av Camel
Nu aviserar Tyskland ytterligare steg i sin nödplan för gas. Det börjar bli riktigt illa redan nu med tal om ransoneringar. Hur blir detta till vintern?

Germany triggers gas alarm stage, accuses Russia of 'economic attack'

Germany triggers ‘alert level’ of emergency gas plan

Germany takes step closer to gas rationing

Germany declares gas crisis as Russia cuts supplies to Europe

Tyskland varnar för att energimarknaden kan kollapsa

Tysk varning för kollaps för energisystemet

Tyskland aktiverar krisplan – öppnar kolkraftverk

Hur kunde man medvetet göra sig så beroende av rysk gas? Man ville bli av med kolkraft. Man ville bli av med kärnkraft. Man trodde att man kan ersätta planerbar kraft med intermittent vindkraft. Men det gick inte. Då kom gas upp som en lösning. Man byggde pipelines under Östersjön mellan Ryssland och Tyskland. Allt regisesserat av Schröder (som är knuten till Gazprom) samt Merkel som fortsatte på den inslagna vägen och la ner ytterligare kärnkraft. Miljörörelsen med sitt ogenomtänkta, ideologiska, inkompetenta och progressiva agerande har ett mycket stort ansvar i detta. Många i branschen varnade för 10-tals år sedan att energiomställningen blir ett säkerhetspolitiskt hot om man inte tillgodoser balanskraften inhemskt. Ingen lyssnar. Alla vill vara i rätt hörna i PK-ringen. Den gröna industrin har vuxit till en maktfaktor med lobbyister. Den vill inte missa de stora pengarna. Gas har aldrig varit fossilfritt. Det blir exakt som kejsarens nya kläder, fast tvärt om. Inga klimatproblem säger man, men koldioxiden sprutar upp ur turbinernas utblås. Ny återgår man till kol som en del i nödplanen. Elpriserna kommer att bli skyhöga. Vi hade aldrig hamnat här med lite mer intelligent styrande från politiskt håll. Samma sak är på väg i Sverige, men vi ligger något decennium efter Tyskland i vansinnet. Fast vi gör tvärt om. Går från ett nästan helt fossilfritt elsystem till ett med ganska hög koldioxidbelastning relativt ofta. Kommer vi att vilja lära oss? Troligen inte.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 279

Minns jag inte fel så matar den givaren end[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?